Journal: | Letras históricas |
Database: | CLASE |
System number: | 000478037 |
ISSN: | 2007-1140 |
Authors: | Piña, Ulices1 |
Institutions: | 1University of California, Department of History, San Diego, California. Estados Unidos de América |
Year: | 2017 |
Season: | Mar |
Number: | 16 |
Country: | México |
Language: | Inglés |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Cuando Lázaro Cárdenas llegó a la presidencia de México en 1934, heredó un Plan Sexenal que pretendía abrir 12,000 nuevas escuelas rurales. La instrucción en estas escuelas tenía que ser socialista en sus tendencias y orientaciones. Este artículo trata en el recrudecimiento de la violencia política en el estado de Jalisco como respuesta a la reforma educativa que planteaba el Gobierno central. Destaco los conflictos y confrontaciones que formaron parte de este fenómeno para ilustrar cómo ciudadanos mexicanos entendieron sus derechos y tomaron decisiones durante un período de agitación social |
English abstract | When Lázaro Cárdenas came in to office, he inherited a Six-Year Plan that intended to open 12,000 new rural schools. The instruction to be imparted at these schools was to be socialist in its orientations and tendencies. This article focuses on the upsurge in local political violence in the State of Jalisco in response to the educational reform that emanated from the National Government. I highlight the conflicts and confrontations that comprised this phenomenon to illustrate how Mexican citizens understood their rights and made decisions during a period of social agitation |
Disciplines: | Historia, Educación |
Keyword: | Historia política, Historia y filosofía de la educación, Cárdenas, Lázaro, Educación socialista, Violencia política, Maestros rurales, México, Siglo XX |
Keyword: | History, Education, Political history, History and philosophy of education, Socialist education, Political violence, Rural teachers, Mexico, 20th century |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |