Unraveling learners’ perception towards the development of language proficiency under a learner-centered approach



Document title: Unraveling learners’ perception towards the development of language proficiency under a learner-centered approach
Journal: Innovación educativa
Database: CLASE
System number: 000383890
ISSN: 1665-2673
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Guanajuato, Departamento de Inglés, Guanajuato. México
Year:
Season: May-Ago
Volumen: 13
Number: 62
Pages: 121-134
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, crítico
Spanish abstract Últimamente, la idea de subrayar la importancia del aprendizaje de una lengua extranjera como herramienta para construir conoci - mientos, y no sólo como mera entidad metalingüística, ha cobrado importancia en grandes partes de Europa (Dalton-Puffer, 2007). No obstante, en la mayoría de las universidades públicas mexicanas aún prevalecen las perspectivas más tradicionales en cuanto al aprendi - zaje de lenguas extranjeras (Davies, 2009). Por tanto, la idea de un entorno de aprendizaje menos hegemónico sigue siendo, general - mente, un concepto ajeno. Este artículo aborda el tema del aprendizaje enfocado en el es - tudiante en una universidad pública mexicana y presenta el análisis de una investigación piloto, que consta de un taller para aprender inglés como lengua extranjera. Con la finalidad de aclarar o desen - redar la percepción que dos estudiantes tenían del aprendizaje del inglés, el taller se focalizó en el uso de la lengua de estudio, tanto para mejorar el dominio del mismo como para construir conoci - miento socialmente en cuanto al contenido disciplinario
English abstract In recent years, the idea of emphasizing the foreign language as a tool to construct knowledge and not only as a mere metalinguistic entity has gained considerable importance in many parts of Europe (Dalton-Puffer, 2007); however, in most Mexican public universi - ties more traditional perspectives regarding foreign language learn - ing still prevail (Davies, 2009), whereas the idea of less hegemonic learning environments remains mostly an alien concept. This paper is an attempt to address an aspect of learner-centred learning at a public university in central Mexico and presents the analysis of a research that comprises disciplinary English as a foreign language ( efl ) learning workshop. Its objective is to unravel the perception of two tertiary efl students towards this relatively uncharted approach in Mexico. The students were encouraged to use the target language as both an instrument to improve their language proficiency as well as to socially construct knowledge in disciplinary content
Disciplines: Educación
Keyword: Educación superior,
Aprendizaje significativo,
Vygotsky, Lev Semiónovich,
Enseñanza del inglés
Full text: Texto completo (Ver HTML)