The influence of a non-linear lecturing approach on student attention: Implementation and assessment



Document title: The influence of a non-linear lecturing approach on student attention: Implementation and assessment
Journal: Ingeniería e investigación
Database: PERIÓDICA
System number: 000405116
ISSN: 0120-5609
Authors: 1
1
1
Institutions: 1Tecnun-Universidad de Navarra, San Sebastián, Guipúzcoa. España
Year:
Season: Sep-Dic
Volumen: 35
Number: 3
Pages: 115-120
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Aplicado, descriptivo
Spanish abstract Este artículo presenta el cambio realizado al enfoque de enseñanza de una asignatura específica. El nuevo enfoque está basado en una estructura no-lineal donde cada lección combina conceptos de diferentes temas, al contrario de la estructura lineal tradicional donde cada tema se trata de forma separada. El objetivo del enfoque no-lineal es incrementar el dinamismo y la motivación del estudiante y fomentar el diálogo profesor-estudiante. Se presentan las evaluaciones recogidas de los estudiantes que fueron enseñados mediante los dos enfoques: lineal y no-lineal. Los resultados muestran que el enfoque de enseñanza no-lineal fue bienvenido y dio lugar a un mayor nivel de dinamismo y motivación entre los estudiantes y a un mayor diálogo profesor-estudiante
English abstract This paper presents a change made to the lecturing approach used within a specific course. The new lecturing approach is based on a non-linear structure where each lesson combines concepts from different topics, in contrast to the traditional linear structure in which each topic is treated separately. The objective of the non-linear approach is to increase student dynamism and motivation and to foster teacher-student dialog. Assessments from students who were taught according to the traditional linear structure along with assessments from students who were taught under both the linear and non-linear approaches are presented. Results show that the non-linear lecturing approach was welcomed and led to a higher degree of student dynamism and motivation and to more tea­cher-student dialog
Disciplines: Ingeniería,
Educación
Keyword: Didáctica,
Educación en ingeniería,
Docencia,
Enseñanza no-lineal
Keyword: Engineering,
Education,
Didactics,
Engineering education,
Teaching,
Non-linear lecturing
Full text: Texto completo (Ver HTML)