Journal: | Ingeniería e investigación |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000405116 |
ISSN: | 0120-5609 |
Authors: | Merideno, I1 Antón, R1 Prada, J.G1 |
Institutions: | 1Tecnun-Universidad de Navarra, San Sebastián, Guipúzcoa. España |
Year: | 2015 |
Season: | Sep-Dic |
Volumen: | 35 |
Number: | 3 |
Pages: | 115-120 |
Country: | Colombia |
Language: | Inglés |
Document type: | Artículo |
Approach: | Aplicado, descriptivo |
Spanish abstract | Este artículo presenta el cambio realizado al enfoque de enseñanza de una asignatura específica. El nuevo enfoque está basado en una estructura no-lineal donde cada lección combina conceptos de diferentes temas, al contrario de la estructura lineal tradicional donde cada tema se trata de forma separada. El objetivo del enfoque no-lineal es incrementar el dinamismo y la motivación del estudiante y fomentar el diálogo profesor-estudiante. Se presentan las evaluaciones recogidas de los estudiantes que fueron enseñados mediante los dos enfoques: lineal y no-lineal. Los resultados muestran que el enfoque de enseñanza no-lineal fue bienvenido y dio lugar a un mayor nivel de dinamismo y motivación entre los estudiantes y a un mayor diálogo profesor-estudiante |
English abstract | This paper presents a change made to the lecturing approach used within a specific course. The new lecturing approach is based on a non-linear structure where each lesson combines concepts from different topics, in contrast to the traditional linear structure in which each topic is treated separately. The objective of the non-linear approach is to increase student dynamism and motivation and to foster teacher-student dialog. Assessments from students who were taught according to the traditional linear structure along with assessments from students who were taught under both the linear and non-linear approaches are presented. Results show that the non-linear lecturing approach was welcomed and led to a higher degree of student dynamism and motivation and to more teacher-student dialog |
Disciplines: | Ingeniería, Educación |
Keyword: | Didáctica, Educación en ingeniería, Docencia, Enseñanza no-lineal |
Keyword: | Engineering, Education, Didactics, Engineering education, Teaching, Non-linear lecturing |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |