Journal: | Impacto científico |
Database: | CLASE |
System number: | 000532507 |
ISSN: | 1856-5042 |
Authors: | Rojas, Oscar1 Vivas, Amely1 Mota, Katihuska1 |
Institutions: | 1Universidad Miguel de Cervantes, Santiago de Chile. Chile |
Year: | 2020 |
Season: | Junio |
Volumen: | 15 |
Number: | 1 |
Pages: | 11-24 |
Country: | Venezuela |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | La investigación tuvo como objetivo describir los procesos investigativos a partir de la inter y transdisciplinariedad de la Universidad Miguel de Cervantes, Caso: Magíster de Educación modalidad e-learning, con una mirada exploratoria, interpretativa, axiológica y prospectiva hacia la producción de conocimiento en éstos como comunidades epistémicas. El proceso investigativo se direcciono bajo un enfoque conductista. Los autores concluyen que la comunidad epistémica se define sobre tres ejes fundamentales: la organización interna, la formación e integración de los investigadores y trabajo colaborativo, igualmente se define el grupo de investigación como un espacio para producir, socializar y gestionar el conocimiento, en virtud de intereses comunes e institucionales, el grupo incide positivamente en el fortalecimiento del talento humano profesional y la creación intelectual para el desarrollo científico de la comunidad universitaria, la región y el país |
English abstract | The objective of the research was to describe the research processes from the inter and transdisciplinarity of the Miguel de Cervantes University, Case: Master of Education e-learning modality, with an exploratory, interpretative, axiological and prospective view towards the production of knowledge in these as epistemic communities. The investigative process was directed under a behavioral approach. The authors conclude that the epistemic community is defined on three fundamental axes: internal organization, training and integration of researchers and collaborative work, the research group is also defined as a space to produce, socialize and manage knowledge, in virtue of of common and institutional interests, the group has a positive impact on the strengthening of professional human talent and intellectual creation for the scientific development of the university community, the region and the country |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación superior, Educación de posgrado, Pedagogía, Administración de la educación, Procesos de investigación, Transdisciplinariedad, Interdisciplinariedad, Organización interna, Formación investigativa, Trabajo colaborativo |
Keyword: | Higher education, Graduate education, Pedagogy, Educational administration, Research processes, Transdisciplinarity, Interdisciplinarity, Internal organization, Research training, Collaborative work |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |