The political significance of Plato’s sllegory of the cave



Document title: The political significance of Plato’s sllegory of the cave
Journal: Ideas y valores (Bogotá)
Database: CLASE
System number: 000476276
ISSN: 0120-0062
Authors: 1
Institutions: 1University of Colorado, Denver, Colorado. Estados Unidos de América
Year:
Season: Dic
Volumen: 66
Number: 165
Pages: 237-265
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Ensayo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract The article argues that Plato’s cave is fundamentally a political and not an epistemological allegory, and that only if we see it thus can we understand its relation to the images of the sun and the line. On the basis of textual evidence, the article raises questions regarding the main hypotheses grounding the effort to find an epistemological parallel between the cave and the line: that the prisoners represent humanity in general, and that the cave symbolizes the visible world of everyday experience, while the world outside the cave represents the realm of ideas. The suspension of these assumptions makes possible a reading that highlights the cultural and political issues at stake in this famous allegory
English abstract El artículo sostiene que la caverna de Platón es fundamentalmente una alegoría política, no epistemológica, y que solo así podremos apreciar la relación que guarda con las imágenes del sol y de la línea. Sobre la base de evidencia textual, se ponen en duda las dos hipótesis principales sobre las que se funda el esfuerzo por encontrar un paralelo epistemológico entre la caverna y la línea: que los prisioneros representan a la humanidad en general, y que la caverna simboliza el mundo visible de la experiencia corriente, mientras el mundo fuera de esta representa el reino de las ideas. La suspensión de estos supuestos posibilita una lectura que resalta los temas culturales y políticos que están en juego en esta famosa alegoría
Disciplines: Filosofía
Keyword: Filosofía,
Gnoseología,
Alegoría de la caverna,
Platón,
Interpretación,
Epistemología
Full text: Texto completo (Ver PDF)