Journal: | Ideas y valores (Bogotá) |
Database: | CLASE |
System number: | 000391183 |
ISSN: | 0120-0062 |
Authors: | Liñán, José Luis1 |
Institutions: | 1Universidad de Granada, Granada. España |
Year: | 2009 |
Season: | Ago |
Number: | 140 |
Pages: | 197-216 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, crítico |
Spanish abstract | Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación |
English abstract | Joseph Kosuth’s arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation |
Disciplines: | Filosofía, Arte |
Keyword: | Estética, Crítica del arte, Arte conceptual, Formalismo, Hermenéutica, Sensibilidad, Gadamer, Hans-Georg, Kosuth, Joseph |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |