Just in Time Teaching: A Strategy to Encourage Students’ Engagement



Document title: Just in Time Teaching: A Strategy to Encourage Students’ Engagement
Journal: How
Database: CLASE
System number: 000524376
ISSN: 0120-5927
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Cundinamarca, Girardot, Cundinamarca. Colombia
Year:
Volumen: 23
Number: 2
Pages: 89-105
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Este estudio de investigación cualitativa fue realizado con dos grupos de estudiantes principiantes de inglés, quienes se encontraban en cuarto semestre de psicología en una universidad colombiana. El objetivo general de esta investigación acción fue la de analizar las percepciones de los estudiantes sobre el uso de la estrategia denominada justo antes del tiempo de enseñar en una página web 2.0. Los datos fueron obtenidos por medio de los trabajos de los estudiantes, diarios y entrevistas. Los resultados de esta investigación indican que los estudiantes se sintieron interesados por las actividades diseñadas. Este interés se evidenció a través de la inversión de tiempo para ampliar información y de la generación de participación por medio de la reducción del filtro afectivo
English abstract This qualitative research study was carried out with two groups of students at a beginner English level; the students were in the fourth semester of psychology at a Colombian university. The overall aim of this action research study was to analyze learners’ perceptions of the strategy Just in Time Teaching in a web 2.0. The data were collected through students’ artifacts, journals, and interviews. Results of this study indicate that students perceived the strategy of Just in Time Teaching as a means to engage them in the designed activities; it was manifested by investing time to extend knowledge and promoting participation by reducing the affective filter
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Colombia,
Enseñanza del inglés,
Estudiantes,
Compromiso académico,
Tecnología educativa,
Web 2.0,
Universidades
Full text: https://biblat.unam.mx/hevila/How/2016/vol23/no2/5.pdf