Student satisfaction with the Service-Learning methodology: an added value in the training of thee nursing degree



Document title: Student satisfaction with the Service-Learning methodology: an added value in the training of thee nursing degree
Journal: Horizonte sanitario
Database:
System number: 000567398
ISSN: 2007-7459
Authors: 1
2
3
2
1
Institutions: 1Universidad Cardenal Herrera, Facultad de Ciencias de la Salud, Alfara del Patriarca, Valencia. España
2Universidad Camilo José Cela, Facultad de Salud y Educación, Villanueva de la Cañada, Madrid. España
3Colegio La Purisima Franciscanas, Departamento de Humanidades, Valencia. España
Year:
Season: Ene-Abr
Volumen: 21
Number: 1
Pages: 25-34
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Spanish abstract Objetivo: Evaluar la satisfacción de los estudiantes de enfermería y los participantes, con la metodología Aprendizaje Servicio en el desarrollo de talleres de Educación para la Salud. Materiales y Método: El proyecto de Aprendizaje-Servicio se diseñó en cuatro etapas: 1) Formación de estudiantes en conocimientos sobre Enfermería Comunitaria y Educación para la Salud; 2) Desarrollo de talleres saludables para su implementación en asociaciones; 3) Implementación de los talleres; 4) Reflexión sobre el impacto del Aprendizaje-Servicio. Se desarrolló un cuestionario ad hoc para evaluar la satisfacción de los estudiantes. También se evaluó la satisfacción de los participantes de los talleres. Resultados: Los estudiantes informaron tener un nivel de satisfacción muy alto, al aumentar sus puntajes luego de mejorar la metodología de Aprendizaje-Servicio en la asignatura. Además, los participantes que recibieron talleres de promoción de la salud, desarrollados por estudiantes de enfermería, reportaron un impacto positivo en su salud. Conclusión: El desarrollo de la metodología de Aprendizaje-Servicio asociado a la educación en salud, implica un alto nivel de satisfacción en los estudiantes de enfermería y un impacto social para la comunidad.
English abstract Objective: To evaluate the effect on the satisfaction of nursing students and the participants of Service-Learning methodology in the development of Health Education workshops. Materials and methods: Service-Learning project was designed in four stages: 1) students training in knowledge about Community Nursing and Health Education; 2) development of healthy workshops for its implementation in associations; 3) implementation of the workshops; 4) reflection on Service-Learning impact. An ad hoc questionnaire was developed to assess students’ satisfaction. It was also evaluated the workshops’ participant’s satisfaction. Results: students reported having a very high level of satisfaction by increasing their scores after improving Service-Learning methodology in the subject. In addition, participants who received health promotion workshops developed by nursing students reported a positive impact on their health. Conclusion: development of Service-Learning methodology associated with health education implies high level of satisfaction in nursing students and a social impact for the community.
Disciplines: Educación
Keyword: Promoción de la salud,
Educación en enfermería,
Servicio de aprendizaje,
Salud de la comunidad,
Educación superior
Keyword: Health Promotion,
Nursing Education,
Active learning,
Health Education,
Community health education,
Higher education
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)