La integración del desarrollo de la competencia del tutor que atiende las prácticas pre profesionales



Título del documento: La integración del desarrollo de la competencia del tutor que atiende las prácticas pre profesionales
Revista: Horizonte pedagógico (La Habana)
Base de datos:
Número de sistema: 000568327
ISSN: 2310-3648
Autores: 1
2
Instituciones: 1Centro Politécnico: Raúl Cepero Bonilla, 10 de Octubre, La Habana, Cuba. 10 400. http://orcid.org/0000-0001-5534-9136,
2Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba, Asesora Técnico Docente 10 400,
Año:
Volumen: 12
Número: 1
Paginación: 103-113
País: Cuba
Idioma: Español
Resumen en inglés The integration polytechnic school-labor entity for the development of pre-professional practices urges a development of tutorial competence to meet the demands of society for technical and professional education in pursuit of the sustainable development expected to be achieved for the Cuban nation. In this sense, a strategy is proposed as a result of the research that starts from a diagnostic study on the initial state of the object of research at the Raúl Cepero Bonilla Polytechnic Institute and the labor entities that are articulated for the training of students. The logic of the research is based on the dialectical-materialistic approach with the use of methods from a scientific posture, the application of theoretical, empirical and statistical methods that made possible the search and processing of theoretical and practical information on the selected topic. The results obtained allowed corroborating the relevance of the strategy for the integration of the polytechnic school-work entity and the development of the tutoring competence of the tutor who attends the pre-professional practices in the technical-professional-integral formation of the competent worker demanded by the Cuban society.
Resumen en español La integración escuela politécnica- entidad laboral para el desarrollo de las prácticas pre profesionales le urge un desarrollo de la competencia tutoral para cumplir con las exigencias de la sociedad para la educación técnica y profesional en pos del desarrollo sostenible que se espera alcanzar para la nación cubana. En este sentido el objetivo de esta investigación es proponer una estrategia para el desarrollo de la competencia de los tutores que atienden la practica pre profesional en correspondencia con las exigencias de la sociedad .   Resultado de la investigación que parte de un estudio diagnóstico sobre el estado inicial del objeto de investigación en el Instituto Politécnico Raúl Cepero Bonilla y las entidades laborales que se articulan para la formación de los educandos. La lógica de la investigación se basa en el enfoque dialéctico materialista con la utilización de métodos para desde una postura científica. La aplicación de métodos de nivel teórico, empírico y estadísticos que posibilitaron la búsqueda y procesamiento de la información teórica y práctica, sobre el tema seleccionado. Los resultados obtenidos permitieron corroborar la pertinencia de la estrategia para la integración escuela politécnica- entidad laboral y el desarrollo de la competencia tutoral del tutor que atiende las prácticas pre profesionales en la formación técnico-profesional-integral del trabajador competente que demanda la sociedad cubana.Abstract: The integration polytechnic school-labor entity for the development of pre-professional practices urges a development of tutorial competence to meet the demands of society for technical and professional education in pursuit of the sustainable development expected to be achieved for the Cuban nation. In this sense, a strategy is proposed as a result of the research that starts from a diagnostic study on the initial state of the object of research at the Raúl Cepero Bonilla Polytechnic Institute and the labor entities that are articulated for the training of students. The logic of the research is based on the dialectical-materialistic approach with the use of methods from a scientific posture, the application of theoretical, empirical and statistical methods that made possible the search and processing of theoretical and practical information on the selected topic. The results obtained allowed corroborating the relevance of the strategy for the integration of the polytechnic school-work entity and the development of the tutoring competence of the tutor who attends the pre-professional practices in the technical-professional-integral formation of the competent worker demanded by the Cuban society.Keywords: Integration, Labor entity, Pre-professional practices, Tutor.
Palabras clave: Integración,
Entidad laboral,
Prácticas pre profesionales,
Tutor
Keyword: Integration,
Labor entity,
Pre-professional practices,
Tutor
Texto completo: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)