Journal: | Historia y espacio |
Database: | CLASE |
System number: | 000503229 |
ISSN: | 0120-4661 |
Authors: | Alvez Cavanna, Federico José1 Faget Caballero, Gustavo Diego |
Institutions: | 1Universidade Estadual do Parana, Paranavai, Parana. Brasil |
Year: | 2019 |
Season: | Jul-Dic |
Volumen: | 15 |
Number: | 53 |
Pages: | 21-42 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | La Ley de Acciones Afirmativas para Afrodescendientes promulgada en Uruguay el 21/8/2013 establece que los programas educativos y de formación docente deben incorporar los aportes de las comunidades afrodescendientes a la enseñanza de la historia y su participación en la construcción de la nación, así como sus diversas expresiones culturales. Pretendemos analizar los ecos y las irrupciones de este campo haciendo dialogar los aportes del análisis político del discurso, con el campo político afrodescendiente en América Latina y el Caribe y sus demandas desde la perspectiva poscolonial/decolonial para mostrar cómo aparecen algunas referencias a la historia de África y a los aportes de la cultura afrodescendiente en los marcos normativos y en los programas oficiales de Historia para educación media en Uruguay |
English abstract | The Affirmative Action for Afrodescendants Act promulgated in Uruguay on 21th august, 2013, states that educational and teacher-training programs should incorporate the contributions of Afrodescendant communities in history teaching and present their participation in nation-building process so far, as well as their cultural expressions. We intend to analyze the echoes and the eruptions of this field by making a dialogue with the Political Analysis of Discourse contributions and the Afrodescendant political field in Latin America as well as Caribbean. The objective is to analyze their demands from the postcolonial perspective to show how some references to the History of Africa arise with the contributions of Afrodescendant culture in the norms and in the official programs of History for Basic Education in Uruguay |
Disciplines: | Historia, Educación |
Keyword: | Historiografía, Currículo, Enseñanza de la historia, Afrodescendientes, Cultura y sociedad, Educación media, Teoría del discurso, Políticas públicas, Grupos sociales, Uruguay |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |