Journal: | Historia crítica (Bogotá) |
Database: | CLASE |
System number: | 000302221 |
ISSN: | 0121-1617 |
Authors: | Purcell, Fernando1 |
Institutions: | 1Pontificia Universidad Católica de Chile, Instituto de Historia, Santiago de Chile. Chile |
Year: | 2009 |
Season: | May-Ago |
Number: | 38 |
Pages: | 46-69 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Histórico, analítico |
Spanish abstract | En este trabajo se analiza la irrupción del cine norteamericano en Chile en las décadas de 1910 y 1920, desde la perspectiva de su papel en la conformación de un imperio del mercado. El cine hollywoodense se transformó en una mercancía irresistible, que llegó a ser valorada por la sociedad chilena sin mayores distinciones sociales. Esto generó un enorme impacto social y cultural que situó a los Estados Unidos como un nuevo referente de modernidad “estilo norteamericano”. Éste se concibió como alcanzable a través del consumo del cine, estilos y manufacturas norteamericanas, lo que reforzó el imperialismo del mercado que Estados Unidos forjaba en el mundo en aquellas décadas |
English abstract | This work analyzes the irruption of American cinema in Chile during the 1910s and 1920s with regard to its role in the formation of a market empire. Hollywood cinema became an irresistible commodity that all Chileans valued irregardless of their social position. Its social and cultural impact was enormous and turned the United States into a new paradigm of modernity. The consumption of movies, fashions, and manufactured products from the United States was regarded as a way to participate in this “American-style” modernity. This reinforced the market imperialism that the United States was forging during those decades |
Disciplines: | Historia, Arte |
Keyword: | Historia de la cultura, Cine, Chile, 1910-1920, Estados Unidos de América, Cinematografía, Cultura de masas |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |