Journal: | Guillermo de Ockham |
Database: | CLASE |
System number: | 000363349 |
ISSN: | 1794-192X |
Authors: | Mejía Giraldo, Armando1 Jaramillo Arango, Marcela1 Bravo Castillo, Mario1 |
Institutions: | 1Universidad de San Buenaventura, Cali, Valle del Cauca. Colombia |
Year: | 2006 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 4 |
Number: | 1 |
Pages: | 43-81 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, crítico |
Spanish abstract | Este trabajo realiza una revisión y análisis de las tendencias actuales en torno al tema de la formación del talento humano y su efecto sobre la productividad y la competitividad en las organizaciones. Partiendo del concepto de talento humano plantea cómo se enlazan los procesos de innovación y formación de manera efectiva para incrementar la productividad y la competitividad sostenibles en las organizaciones. Este análisis conduce, finalmente, a abordar los conceptos de aprendizaje organizacional y trabajo decente desde la perspectiva de un modelo conceptual, el cual fue debidamente validado mediante su implementación en el sistema de gestión del talento humano en empresas latinoamericanas |
English abstract | This work revises and analyzes today’s tendencies which deal with the formation of human talent and its effect on productivity and competitiveness within organizations. Based on the concept of human talent, it discusses how innovation and formation can effectively be used together in order to increase sustainable productivity and competitiveness within organizations. To this end, this analysis confronts the concepts of organizational learning and decent work based on the conceptual model which was validated through its implementation within the offices of human talent development in Latin American companies |
Disciplines: | Economía, Administración y contaduría |
Keyword: | Recursos humanos, Historia económica, Condiciones económicas, Innovación, Productividad, Competitividad, América Latina, Talento humano |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |