Corporate Governance and Internatial Audit in Public Higher Education Institutions in Portugal



Document title: Corporate Governance and Internatial Audit in Public Higher Education Institutions in Portugal
Journal: Guillermo de Ockham
Database:
System number: 000553017
ISSN: 1794-192X
Authors: 1
Institutions: 1Instituto de Contabilidade e Administração, Coimbra. Portugal
Year:
Season: Ene-Jun
Volumen: 15
Number: 1
Pages: 121-130
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Spanish abstract La gobernanza cubre un análisis exhaustivo de cómo se rige la educación superior. La gobernanza comprende un complejo conjunto de aspectos tales como el marco legal, las características de las instituciones, la forma de relación con todo el sistema y el modelo de financiación, ya que se les responsabiliza sobre cómo se gasta el dinero y las estructuras y relaciones menos formales que afectan el comportamiento. Los cambios radicales en el entorno universitario han impuesto cambios dentro de las instituciones de educación superior (IES). La masificación de la educación y la reducción de la voluntad de la empresa de financiar la disminución de la financiación gubernamental y aumentar la autonomía institucional, han obligado a las universidades a adoptar nuevas formas de gestión. En Portugal, el Régimen Jurídico de las Instituciones de Educación Superior (RJIES) buscó promover cambios significativos y un cambio de paradigma en la gobernanza de estas instituciones. El objetivo principal de este artículo es comprender las consecuencias que tuvieron las nuevas regulaciones en la gobernanza de las IES y en la adaptación de los procesos, en un contexto de reducción de la financiación de la educación superior.
English abstract Governance covers a comprehensive analysis of how higher education is governed. Governance comprises a complex set of aspects such as the legal framework, the features of the institutions, the form of relationship with the whole system, the funding model, as they are being held accountable on how money is spent and the less formal structures and relationships that affect behavior.The radical changes in the university environment, has imposed changes within the higher education institutions (HEIs). The massification of education and the reduction of the company’s willingness to fund the decrease in government funding and increasing institutional autonomy have forced universities to adopt new forms of manageme In Portugal, the Legal Regime of Higher Education Institu- tions (RJIES) sought to promote meaningful change and a paradigm shift in the governance of these institutions in Portugal. The main objective of this article is to understand the consequences that the new regulations had in the governance of HEI and in the adaptation of processes, in a context of reduction of higher education funding.
Disciplines: Educación
Keyword: Educación superior,
Universidad,
Politécnico,
Auditoría,
Gobierno corporativo,
Investigación educativa
Keyword: Higher education,
University,
Polytechnic,
Audit,
Corporate governance
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)