Technological devices for developing the oral communicative competence in the English language



Document title: Technological devices for developing the oral communicative competence in the English language
Journal: Gaceta médica espirituana
Database:
System number: 000545100
ISSN: 1608-8921
Authors: 1
1
1
1
Institutions: 1Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez, Sancti Spíritus. Cuba
Year:
Season: Ene-Abr
Volumen: 23
Number: 1
Pages: 104-115
Country: Cuba
Language: Inglés
Spanish abstract Fundamento: El uso de las tecnologías para el desarrollo de la competencia comunicativa oral en lengua inglesa constituye un efectivo medio que favorece el intercambio comunicativo a partir de los beneficios del empleo de dispositivos tecnológicos en el proceso de formación inicial de estudiantes de Lenguas Extranjeras. Objetivo: Implementar procedimientos didácticos para el desarrollo de la competencia comunicativa oral en lengua inglesa a través del uso de dispositivos tecnológicos. Metodología: Se realizó un pre experimento a 18 estudiantes del 1.er año de la carrera Lenguas Extranjeras de la Universidad José Martí en el período de septiembre 2018 a julio 2019, participaron 6 profesores que impartieron las asignaturas Práctica Integral de la Lengua Inglesa I y II. Resultados: En el diagnóstico inicial se observó en los estudiantes bajo nivel en los indicadores planteados e insuficiente integración de dispositivos tecnológicos en las clases de Práctica Integral de la lengua Inglesa I y II como vía para contribuir al desarrollo de la competencia comunicativa oral. Los procedimientos didácticos implementados fueron efectivos, lo que se constató en el diagnóstico final. Conclusiones: La integración de dispositivos tecnológicos en las asignaturas Práctica Integral de la Lengua Inglesa I y II contribuyó al desarrollo eficiente de la competencia comunicativa oral en esta lengua extranjera.
English abstract Background: The use of technologies for developing the oral communicative competence in the English language constitutes an effective tool for the communicative exchange among people supported by the benefits of using the technological devices in the foreign languages students’ initial training process. Objective: To implement didactic procedures for the development of the oral communicative competence in the English language through the efficient use of technological devices. Methodology: A pre-experiment was applied from September 2018 to July 2019 in Foreign Languages Major from José Martí University. The sample was composed of 18 students from first year class. Six professors participated in the research process, who taught Integrated English Practice I and II subjects. Results: The initial diagnosis confirmed the low level of the proposed indicators and an insufficient integration of the technological devices for the development of the oral communicative competence in the English language. The implemented didactic procedures were effective; the results were corroborated in the final stage of the research process. Conclusions: The integration of the technological devices on Integrated English Practice I and II courses contributed to the efficient development of the oral communicative competence in the English language.
Keyword: Educación superior,
Lengua inglesa,
Competencia comunicativa oral,
Dispositivos tecnológicos,
Barreras de comunicación,
Educación basada en competencias y métodos,
Lingüística y métodos,
Lingüística y educación,
Estudiantes
Keyword: Higher education,
English language,
Oral communicative competence,
Technological devices,
Communication barriers,
Competency-based education and methods,
Linguistics and methods,
Linguistics and education,
Students
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)