Working and Giving Birth in the United States: Changing Strategies of Transborder Life in the North of Mexico



Document title: Working and Giving Birth in the United States: Changing Strategies of Transborder Life in the North of Mexico
Journal: Frontera norte
Database: CLASE
System number: 000454049
ISSN: 0187-7372
Authors: 1
1
Institutions: 1El Colegio de la Frontera Norte, Tijuana, Baja California. México
Year:
Season: Ene-Jun
Volumen: 29
Number: 57
Pages: 57-82
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Descriptivo
Spanish abstract Este estudio analiza los cambios en dos procesos transfronterizos: el empleo y dar a luz en Estados Unidos, entre las poblaciones de la frontera norte de México entre 2000 y 2010. Se utilizan diversos métodos estadísticos para analizar las tendencias y cambios en los perfiles socioeconómicos de quienes despliegan estas prácticas. A la par que se registró un descenso en los trabajadores transfronterizos, los nacimientos en Estados Unidos aumentaron y ocurrió una mayor concentración de ambas prácticas en poblaciones con altos niveles educativos. Estos resultados sugieren que esta frontera ha llegado a ser una barrera más selectiva para las interacciones transfronterizas
English abstract This study analyzes the changes in two cross-border processes: employment and giving birth in the United States among the northern border populations of Mexico between 2000 and 2010. Various statistical methods are used to analyze the trends and the changes in the socioeconomic profiles of those who perform these practices. While the numbers of cross-border workers dropped, cross-border births increased; people with higher levels of education became increasingly represented in both categories. These results suggest that this border has become a more selective "blockade" for transborder interactions
Disciplines: Economía,
Sociología
Keyword: Sistemas económicos,
Desarrollo social,
Economía social,
Sociología del trabajo,
Empleo,
Nacimientos,
Frontera,
México-Estados Unidos
Full text: Texto completo (Ver PDF)