Journal: | Estudios filológicos (Valdivia) |
Database: | CLASE |
System number: | 000415431 |
ISSN: | 0071-1713 |
Authors: | Anaya Revuelta, Inmaculada1 |
Institutions: | 1Universidad de Vigo, Facultad de Filología y Traducción, Vigo, Pontevedra. España |
Year: | 2014 |
Season: | Nov |
Volumen: | 54 |
Pages: | 7-29 |
Country: | Chile |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Este artículo presenta un estudio de algunos mecanismos lingüísticos que regulan la elaboración del discurso y los efectos conseguidos. Se han examinado cinco discursos pronunciados entre los años 2005 y 2011, pertenecientes a diferentes ámbitos. El propósito es analizar el discurso como un acto lingüístico, exponer los procesos implicados en esta actividad y describir los mecanismos empleados en la construcción del texto. Los resultados indican que el discurso como acto comunicativo es una actividad cognitiva compleja. Los recursos de la lengua y las condiciones socioculturales y psicolingüísticas facilitan al redactor y al receptor las tareas de codificar y descodificar, respectivamente, mensajes coherentes, emotivos y perdurables |
English abstract | This article presents a study about several linguistic mechanisms that regulate the production of discourse and the effects achieved. Five discourses which have been delivered between 2005 and 2011 are examined about different areas. Our purpose is to analyse discourse as a linguistic act, to outline the processes involved in this activity and to describe the mechanisms employed in the construction of the text. The results indicate that the discourse, as a communicative act is a complex cognitive activity. The language resources and the sociocultural and psycholinguistic conditions help the writer and the receiver with the tasks of encoding and decoding, respectively, coherent messages, both lasting and emotional |
Disciplines: | Literatura y lingüística |
Keyword: | Análisis del discurso, Sociocultura, Comunicación, Mensajes, Psicolingüística |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |