Journal: | Estudios atacameños |
Database: | CLASE |
System number: | 000333015 |
ISSN: | 0718-1043 |
Authors: | Carrasco, Anita1 Fernández, Eduardo1 |
Institutions: | 1University of Arizona, School of Anthropology, Tucson, Arizona. Estados Unidos de América |
Year: | 2009 |
Number: | 38 |
Pages: | 75-92 |
Country: | Chile |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Este artículo revisa el complejo panorama que enfrenta la comunidad indígena atacameña de Likantatay ante las consecuencias de un proyecto de desarrollo minero que implican el traslado forzoso de dicha comunidad si este proyecto se concreta. Se analizan las estrategias de resistencia indígena que presenta y/o puede presentar la comunidad así como los discursos y estrategias ideológicas elaborados por la corporación minera para desarrollar los intereses del capital. El análisis se enmarca dentro de una discusión teórica en la que se identifican dos sistemas éticos subyacentes y en confrontación: la ética (utilitarista) de la corporación vs. la ética (deontológica) de la comunidad |
English abstract | This article reviews the complex scenario confronted by the indigenous community of Likantatay in the face of the consequences of a mining development project and the potential forced resettlement that this project would imply for the community. The article provides an analysis of the strategies of indigenous resistance that are present or potentially present among the community and the discourses and ideological strategies elaborated by the mining corporation to advance the interests of capital. The latter analysis is framed in a theoretical discussion which identifies two underlying ethical systems which confront each other: the corporation’s ethics (utilitarian) vs. the community’s ethics (deontological) |
Disciplines: | Sociología |
Keyword: | Movimientos sociopolíticos, Chile, Minería, Resistencia social, Likantatay, Neoliberalismo, Medio ambiente, Responsabilidad social empresarial |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |