Journal: | Espacios públicos |
Database: | CLASE |
System number: | 000462146 |
ISSN: | 1665-8140 |
Authors: | González Tule, Luis Antonio1 |
Institutions: | 1Universidad del Norte, Barranquilla, Atlántico. Colombia |
Year: | 2015 |
Season: | Sep-Dic |
Volumen: | 18 |
Number: | 44 |
Pages: | 45-70 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | El objetivo principal de este trabajo es identificar el tipo de representación en la Cámara de Diputados y proponer explicaciones al enfoque que presentan sus integrantes en los proyectos de ley que impulsan. Se parte de la hipótesis que los legisladores defienden intereses agregados a nivel nacional y no local porque la dirigencia partidista cuenta con los instrumentos necesarios para mantener el control de la agenda legislativa. Dentro de éstos destacan 1) el sistema de representación proporcional de listas cerradas y el monopolio en la nominación de los candidatos, 2) la no reelección consecutiva y 3) las reglas que regulan la dinámica interna del Congreso |
English abstract | The main objective of this paper is to identify the type of representation of the Mexican House of Representatives and to propose explanations of the points of view that each legislator has regarding the law proposals they lobby. The paper takes the premise that the members of the House defend their aggregate national interests and ignore the local ones because the party leadership has the necessary instruments to maintain the control of the legislative agenda. Amongst them the following stand out: 1) the proportional representation system of enclosed lines and the monopoly of the nomination of candidates, 2) the non consecutive reelection clause and 3) the internal rules that regulate the dynamic within the House of Representatives |
Disciplines: | Ciencia política |
Keyword: | Sistemas políticos, Cámara de Diputados, Poder Legislativo, Representación política, Federalismo, Sistema electoral, Partidos políticos, México |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |