La lengua materna: esencialidad en la formación del estudiante universitario



Document title: La lengua materna: esencialidad en la formación del estudiante universitario
Journal: Entretextos (Riohacha)
Database:
System number: 000545200
ISSN: 2805-6159
Authors: 1
1
1
1
Institutions: 1Universidad de Matanzas,
Year:
Volumen: 17
Number: 32
Pages: 81-95
Country: Colombia
Language: Español
English abstract This paper analyzes the fulfillment of the actions oriented from the Mother Tongue curricular strategy in different careers and year groups of the University of Matanzas, from the use of educational research methods (theoretical, historical-logical, analysis- synthesis, inductive-deductive and empirical: observation, documental review and survey), supported by the materialist dialectic, which allowed the determination of strengths, weaknesses and regularities in relation to the object of investigation and made possible the redesign of actions that enriches Mother Tongue curricular strategy at the university level for its implementation in the short, medium and long term.
Spanish abstract Se analiza el cumplimiento de las acciones orientadas desde la Estrategia Curricular de Lengua Materna en diferentes carreras y colectivos de año de la Universidad de Matanzas, Cuba, a partir del empleo de métodos de la investigación educativa (los teóricos: histórico-lógico, análisis-síntesis, inductivo-deductivo y los empíricos: observación, revisión documental y encuesta), sustentados en la dialéctica-materialista; los que permitieron la determinación de fortalezas, debilidades y regularidades en relación con el objeto de investigación y posibilitaron el rediseño de acciones que enriquezcan la mencionada Estrategia Curricular a nivel de Universidad para su implementación a corto, mediano y largo plazo.
Keyword: enseñanza-aprendizaje,
estrategia curricular,
lengua materna,
profesional competente
Keyword: teaching-learning,
curricular strategy,
mother tongue,
competent professional
Full text: Texto completo (Ver PDF)