Journal: | Entretextos (Riohacha) |
Database: | |
System number: | 000545200 |
ISSN: | 2805-6159 |
Authors: | Jiménez Alonso, Mayra1 Cruz Álvarez, Evelin Sara1 Pérez González, Yeissett1 Fernández Zamora, Danay de la Caridad1 |
Institutions: | 1Universidad de Matanzas, |
Year: | 2023 |
Volumen: | 17 |
Number: | 32 |
Pages: | 81-95 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
English abstract | This paper analyzes the fulfillment of the actions oriented from the Mother Tongue curricular strategy in different careers and year groups of the University of Matanzas, from the use of educational research methods (theoretical, historical-logical, analysis- synthesis, inductive-deductive and empirical: observation, documental review and survey), supported by the materialist dialectic, which allowed the determination of strengths, weaknesses and regularities in relation to the object of investigation and made possible the redesign of actions that enriches Mother Tongue curricular strategy at the university level for its implementation in the short, medium and long term. |
Spanish abstract | Se analiza el cumplimiento de las acciones orientadas desde la Estrategia Curricular de Lengua Materna en diferentes carreras y colectivos de año de la Universidad de Matanzas, Cuba, a partir del empleo de métodos de la investigación educativa (los teóricos: histórico-lógico, análisis-síntesis, inductivo-deductivo y los empíricos: observación, revisión documental y encuesta), sustentados en la dialéctica-materialista; los que permitieron la determinación de fortalezas, debilidades y regularidades en relación con el objeto de investigación y posibilitaron el rediseño de acciones que enriquezcan la mencionada Estrategia Curricular a nivel de Universidad para su implementación a corto, mediano y largo plazo. |
Keyword: | enseñanza-aprendizaje, estrategia curricular, lengua materna, profesional competente |
Keyword: | teaching-learning, curricular strategy, mother tongue, competent professional |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |