Journal: | Entretextos (Riohacha) |
Database: | |
System number: | 000529402 |
ISSN: | 2805-6159 |
Authors: | Tapia-Vidal, Alejandra Soledad1 |
Institutions: | 1Universidad Autónoma de Chile, Temuco, Cautín. Chile |
Year: | 2021 |
Volumen: | 15 |
Number: | 29 |
Pages: | 53-67 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
English abstract | This study describes the communicative styles as a educative realities framed in the training of skills, for these reason, the communicative styles displayed in the classroom are studied by the intercultural communicative styles as a way of questioning them, how it was developed, and how was produced or replayed the communicative styles of the teacher or the future teacher, or student in training in pedagogy in the context of their professional practice. This is a qualitative research, describes the communicative, cognitive and intercultural skills (CCIC) developed by the practice, lead teacher and pedagogy student in training into the classroom, in the framework of their professional practice. It correspond to the IX Region from Chile called La Araucanía, where is predominant the Mapuche culture, take a methodological approach based on the speech analysis of semi structural interviews, It concludes the CCIC leads the professional practice teachers, incorporates the students culture as a content into the subjects. |
Spanish abstract | Este estudio describe los estilos comunicativos como una realidad educativa enmarcada en la formación en competencias, es por eso que los estilos comunicativos que se despliegan en el aula se estudian mediante las competencias comunicativas interculturales como una forma de cuestionarlas, de cómo se desarrollan, se producen o reproducen los estilos comunicativos del profesor formador y del futuro profesor en formación o estudiante de pedagogía que están en contexto de práctica profesional. Es una investigación cualitativa describe las competencias comunicativas cognitivas interculturales (CCCI) que desarrolla el profesor guía de práctica y el estudiante de pedagogía en el aula, en el marco de su práctica profesional, correspondiente a la IX Región de Chile denominada La Araucanía, donde es predominante la cultura mapuche. Asume un enfoque metodológico basado en el análisis del discurso de las entrevistas semiestructuradas, que concluye que las CCCI, que los profesores guías de práctica incorporan la cultura del estudiante como un contenido más dentro de las asignaturas. |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | comunicación, diversidad cultural, competencias comunicativas interculturales, práctica pedagógica, formación de profesores |
Keyword: | communication, cultural diversity, communicative intercultural skills, pedagogy practice, teacher training |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |