Journal: | Educación (San José) |
Database: | |
System number: | 000535161 |
ISSN: | 2215-2644 |
Authors: | Ordóñez Gutiérrez, Graciela1 Rojas Torres, Luis Miguel1 García Artavia, Eugenia1 |
Institutions: | 1Universidad de Costa Rica, Costa Rica |
Year: | 2022 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 46 |
Number: | 1 |
Pages: | 126-143 |
Country: | Costa Rica |
Language: | Español |
Spanish abstract | El objetivo de la investigación fue evaluar los ítems del banco de la prueba estandarizada de habilidades cuantitativas de contenido matemático, esto para su adaptación y accesibilidad a personas con discapacidad visual y usuarias de lector de pantalla. El método seguido fue cualitativo con diseño hermenéutico-dialéctico, el cual permitió descubrir e interpretar significados; se empleó la entrevista en profundidad a personas expertas en adecuación de ítems de pruebas en lector de pantalla. Los resultados obtenidos muestran la importancia de analizar la manera en que se lee e interpretan los símbolos y las expresiones matemáticas cuando se emplea el lector de pantalla. |
English abstract | The objective of the study was to assess items from the standardized test quantitative mathematical skills content database, in order to adapt them and make them accessible to visually impaired individuals who use screen readers. A qualitative and hermeneutic-dialectic, design methodology was used, thereby facilitating the discovery and interpretation of explanations, in-depth interviews with experts to adjust the test items to the screen readers. The study results primarily uncover the importance of analyzing how mathematical symbols and expressions are read and interpreted when using a screen reader. |
Keyword: | Accesibilidad de test, Adecuaciones, Discapacidad visual, Equidad, Prueba estandarizada |
Keyword: | Test Accessibility, Accommodations, Visual Impairment, Fairness, Standardized Test |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |