Journal: | Educación química |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000450045 |
ISSN: | 0187-893X |
Authors: | García García, José Luís1 |
Institutions: | 1Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá. Colombia |
Year: | 2021 |
Season: | Ene |
Volumen: | 32 |
Number: | 1 |
Pages: | 133-146 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | El equilibrio químico es un capítulo de dificultad considerable a nivel matemático. En este artículo proponemos que el concepto de avance de la reacción puede emplearse para modelarlo, permitiendo una distinción clara del parámetro equilibrio del parámetro no-equilibrio, y como esta técnica nos permite deducir ecuaciones universales que permiten analizar situaciones altamente comunes en el laboratorio de química, como los cálculos de pH para ácidos y bases. Planteamos la posibilidad de que situaciones subsecuentes como, titulaciones y equilibrios de solubilidad pueden ser modeladas por medio de la misma técnica, basada en el avance de la reacción |
English abstract | Chemical equilibrium is a topic of considerable difficulty at a mathematical level. In this paper, we propose that, the extent of reaction concept can be used to model it, allowing a clear distinction of the equilibrium parameter from the non-equilibrium parameter, and how this technique allows us to deduce universal equations to analyze highly common situations in the chemistry laboratory such as pH calculations for acids and bases. We raise the possibility that subsequent situations such as titrations and solubility equilibrium can be modeled by means of this same technique, based on the extent of reaction concept |
Disciplines: | Educación, Química |
Keyword: | Didáctica, Enseñanza de la química, Equilibrio químico, Avance de reacción, Efecto de ion común, Ecuación de Henderson-Hasselbach |
Keyword: | Didactics, Chemistry teaching, Chemical equilibrium, Reaction progress, Common ion effect, Henderson-Hasselbach equation |
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