Developing scientific thinking skills through teaching chemical reaction with inquiry based teaching



Document title: Developing scientific thinking skills through teaching chemical reaction with inquiry based teaching
Journal: Educación química
Database: PERIÓDICA
System number: 000436505
ISSN: 0187-893X
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Química, Ciudad de México. México
Year:
Season: Ene
Volumen: 30
Number: 1
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Descriptivo
Spanish abstract Este articulo muestra los resultados de la implementación de actividades de indagación en un grupo de Laboratorio de Química General. El objetivo fundamental es evaluar el grado de desarrollo de las habilidades de pensamiento científico entre los estudiantes, para lo cual se diseñó una propuesta experimental basada en el temario de la disciplina, el tópico seleccionado fue Reacción Química. La idea es promover un aprendizaje basado en indagación en donde los estudiantes deben dar respuesta a un problema de investigación y donde se promueve el trabajo colaborativo de tal forma que se alcance una estrategia conjunta. Al realizar este tipo de actividades, la percepción individual del estudiante se convertirá en algo verdaderamente significativo. Este estudio se basa en el trabajo realizado por 19 estudiantes que cursan la asignatura de Laboratorio de Química General de la Facultad de Química de la UNAM, México. Los elementos del trabajo realizado por los estudiantes que se presentan en este artículo son las preguntas de consulta, los resultados previstos, un contraste entre lo esperado y los resultados, un procedimiento experimental diseñado, conclusiones y las respuestas encontradas para la pregunta original
English abstract This article shows the result of implementing a series of inquiry-style activities in a first year chemistry course. The main goal is to asses the extent in which it promotes scientific-thinking skills among students, for which an experimental proposal was designed based on the course’s curriculum; the selected topic was the chemical reaction. An inquiry-based class has activities with the objective of putting the students in the spotlight, allowing them to design and conduct a research based on a problem they are facing. As part of this process, students will have to compare the answers they found with those found by their peers in order to determine which the best possible answer is. By performing this sort of activities, the student’s individual insight will turn to be truly meaningful. This study is based on the work done by 19 freshmen who were divided into teams who take the general chemistry course at UNAM Chemistry School, Mexico. The elements of the work done by students that are presented in this article are the inquiry questions, predicted outcomes, a contrast between the expected and the results, a designed experimental procedure, conclusions and the answers found for the original question
Disciplines: Educación
Keyword: Investigación educativa,
Reacciones químicas,
Pensamiento científico,
Habilidades cognitivas
Keyword: Educational research,
Chemical reactions,
Scientific thought,
Cognitive skills
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)