Journal: | Educación matemática |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000398328 |
ISSN: | 0187-8298 |
Authors: | Amaya de Armas, Tulio R1 Medina Rivilla, Antonio2 |
Institutions: | 1Corporación Universitaria del Caribe, Facultad de Educación, Sincelejo, Sucre. Colombia 2Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid. España |
Year: | 2013 |
Season: | Ago |
Volumen: | 25 |
Number: | 2 |
Pages: | 119-140 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | En este trabajo se exploran las dificultades presentadas por 50 estudiantes colombianos del grado once -grado escolar que antecede al ingreso a la universidad- al hacer conversiones entre diferentes registros de representación de una función. La investigación fue desarrollada en tres etapas: revisión documental, diseño de instrumentos y exploración, y análisis e interpretación de resultados. En ella se presentaron seis situaciones problema a los estudiantes, pero aquí sólo se analizan los resultados correspondientes a uno de dichos problemas. Se encontraron serias dificultades relacionadas con: el reconocimiento de los elementos de una función y cómo se relacionan éstos; el establecimiento de congruencias entre los elementos de dos o más registros; el tránsito al interior de un registro, y la complejidad intrínseca del propio concepto |
English abstract | The present research explores the difficulties encountered by 50 Colombians students in 11th grade -the school grade before the admission to the university- in their transit across different function representation registers. The research has been developed in three stages: literature review, tools’ design and exploration, and results analysis and interpretation. It introduced six situations problems to students, but we only analyze the results for each of these problems. Serious difficulties were encountered relating to function elements recognition and their relationship, the establishment of congruence between the elements of two or more registers, the transit into a register, and the intrinsic complexity of the concept itself |
Disciplines: | Matemáticas |
Keyword: | Educación media y media superior, Funciones, Conceptualización, Representaciones, Dificultades de aprendizaje |
Keyword: | Mathematics, Secondary education, Functions, Conceptualization, Representations, Learning difficulties |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |