Journal: | Educación matemática |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000346577 |
ISSN: | 0187-8298 |
Authors: | Wagner, Wolfgang1 Flores Palacios, Fátima2 |
Institutions: | 1Johannes Kepler Universitat, Institut fur Padagogik und Psychologie Abteilung fur Sozial- und Wirtschaftspsychologie, Linz, Oeberoesterreich. Alemania 2Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Psicología, México, Distrito Federal. México |
Year: | 2010 |
Season: | Ago |
Volumen: | 22 |
Number: | 2 |
Pages: | 139-162 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | En este manuscrito se exponen algunos elementos teóricos que convergen con la epistemología de las representaciones sociales. Su vinculación y estructura se argumenta a partir de ejemplos específicos en el debate del conocimiento social, considerando la dificultad de explicar la conducta humana y las relaciones entre lo compartido y lo consensual. Asimismo, se propone como un paradigma de interpretación ante comportamientos grupales frente a un objeto determinado y considerando, a su vez, su potencial dinámico, susceptible de ser utilizado en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas |
English abstract | This manuscript addresses some theoretical elements that converge with the epistemology of social representations. Its links and structure are discussed following specific examples surrounding the debate on social knowledge accounting for the difficulties in explaining human conduct and the relations between what is shared and what is consensual. Also, we put this forward as a paradigm to interpret group behaviour relative to a specific object, considering its dynamic potential, and how it may be used in processes of mathematical teaching and learning |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Pedagogía, Historia y teorías de la sociología, Enseñanza, Representaciones sociales, Epistemología, Grupos sociales, Conducta, Construcción del conocimiento |
Keyword: | Education, Pedagogy, History and theory of sociology, Teaching, Social representations, Epistemology, Social groups, Behavior, Knowledge construction |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |