Journal: | Educacao (Santa Maria) |
Database: | CLASE |
System number: | 000403235 |
ISSN: | 0101-9031 |
Authors: | Behares, Luis Ernesto1 |
Institutions: | 1Universidad de la República, Instituto de Educación, Montevideo. Uruguay |
Year: | 2014 |
Season: | May-Ago |
Volumen: | 39 |
Number: | 2 |
Pages: | 265-276 |
Country: | Brasil |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Este trabajo analiza algunas cuestiones teóricas vinculadas a la instrumentalización de los derechos lingüísticos en contextos educativos. En particular, discute las relaciones entre las pedagogías culturalmente sensibles a la diversidad y la instrumentación escolar de derechos lingüísticos de niños y comunidades. Se estudian las tendencias de instrumentación política ligadas a los conceptos de tolerancia, promoción y herencia |
English abstract | This paper analyses some theoretical issues related to the implementation of linguistic rights in educational contexts. In particular, it discusses the relationships between pedagogies that are culturally sensitive towards diversity and the implementation in schools of the linguistic rights of children and communities. This paper studies the tendencies in the implementation of policies tied to the concepts of tolerance, promotion and heritage |
Disciplines: | Educación, Literatura y lingüística, Derecho |
Keyword: | Pedagogía, Sociolingüística, Derecho internacional, Diversidad lingüística, Opciones educativas, Derechos lingüísticos, Derechos humanos, Hablantes, Comunidades |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |