Revista: | Del prudente saber y el máximo posible de sabor |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000546686 |
ISSN: | 2618-4141 |
Autores: | Toibero, Desiree1 |
Instituciones: | 1Universidad Nacional de Córdoba. Argentina, |
Año: | 2023 |
Número: | 18 |
País: | Argentina |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | Through writing we seek to reconstruct the meanings and senses constructed in the experience of sustaining the school during the COVID-19 pandemic. Following F. Guattari, we retake the figure of the cartographer as a way of reading the transformation of the usual landscape of the school in an unprecedented time; that of the emergency that placed us in a kind of deep interstice with respect to the instituted. A time in which we were forced to think of new ways of doing school, to dismantle immobile landscapes, to discuss certain already given worlds in order to make possible the appearance of other territories.From this way of looking we seek to give a place to the affections, to the links and to get involved in the intensities of our time, to read the signs and meanings of the experience we have gone through in order to compose the cartography as a trace of the nonconformities that guided the evolution of 2020 in a traditional institution in the city of Córdoba. The focus is particularly centered on the collective and singular way of meaning the task from the teachers' perspective; gathering some of the multiple ways of inhabiting the experience from the symbolic and assuming the fractures, the unforeseen, the conflicts, the contradictions and ruptures.The path is an invitation not to lose sight of the persistence of the uncertainty and unfinishedness of the surrounding world, in the conviction that this recognition opens the possibility of recovering the power of the senses to face the challenges in the educational institutions of the present and continue making school. |
Resumen en español | A través de la escritura buscamos reconstruir los significados y sentidos construidos en la experiencia de sostener la escuela durante lo vivido en la pandemia por COVID-19. Una especie de intersticio profundo respecto de lo instituido. Tiempo en el que fuimos obligados a pensar nuevas formas de hacer escuela, a desarmar los paisajes inmóviles, a discutir ciertos mundos ya dados para posibilitar la aparición de otros territorios.Desde ese modo de mirar buscamos dar un lugar a los afectos, a los vínculos e involucrarnos en las intensidades de nuestra época, leer los signos y significados de la experiencia transitada para componer la cartografía a modo de huellas de las inconformidades que guiaron el devenir del 2020 en el nivel secundario de una institución tradicional de la ciudad de Córdoba. El enfoque se centra particularmente en el modo colectivo y singular de representar la tarea desde la perspectiva de los docentes; recogiendo algunos de los múltiples modos de habitar la experiencia, asumiendo las fracturas, los imprevistos, los conflictos, las contradicciones y rupturas.El recorrido es una invitación a no perder de vista la persistencia de lo incierto e inacabado del mundo circundante, en la convicción de que este reconocimiento abre la posibilidad de recuperar la potencia de los sentidos para afrontar los desafíos en las instituciones educativas del presente y seguir haciendo escuela. |
Palabras clave: | instituciones, sujetos, experiencia |
Keyword: | institutions, subjets, experience |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) |