Tecnologias e a crise da democracia: desafios à prática e ao ensino do Jornalismo no Brasil



Document title: Tecnologias e a crise da democracia: desafios à prática e ao ensino do Jornalismo no Brasil
Journal: Correspondencias & análisis
Database:
System number: 000566013
ISSN: 2304-2265
Authors: 1
Institutions: 1Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Brasil
Year:
Volumen: s/v
Number: 10
Country: Perú
Language: Español
Document type: Artículo
English abstract The purpose of this article is to briefly analyze the economic-ideo- logical model of the communication market in Brazil, highlighting its influ- ence on the current national political scene. Then we address the tensions caused by the flows, and not a particular element, of the new communication and information technologies in the crisis of the enunciative authority of jour- nalism; At the same time, we will reinforce the importance of this office for the maintenance of democracy in crisis in the country in particular, and in the West in general, through the mapping of technological strategies adopted by companies and professionals. Finally, in the light of similar research, we will conclude with the design of the curricular guidelines of what we understand should guide the debates on the transition of journalistic education (increas- ingly transdisciplinary, resorting to new technological support and the neces- sary reinforcement of humanistic strengthening) in the Brazilian universities. Later, suggestions are presented for the inclusion of media companies (large, medium, small and foreign on national soil), NGOs and civil society in the debate about journalism that we want in the midst of the democracy crisis.
Spanish abstract El propósito de este artículo es analizar brevemente el modelo económico-ideológico del mercado de la comunicación en Brasil, destacando su influencia en el escenario político nacional actual. Luego abordamos las tensiones causadas por los flujos, y no un elemento particular, de las nue- vas tecnologías de comunicación e información en la crisis de la autoridad enunciativa del periodismo; al mismo tiempo, reforzaremos la importancia de esta oficina para el mantenimiento de la democracia en crisis en el país en particular, y en Occidente en general, mediante el mapeo de estrategias tecnológicas adoptadas por empresas y profesionales. Finalmente, a la luz de investigaciones similares, concluiremos con el diseño de las pautas curricu- lares de lo que entendemos debería guiar los debates sobre la transición de la educación periodística (cada vez más transdisciplinaria, recurriendo a nuevos apoyos tecnológicos y el refuerzo necesario del fortalecimiento humanista) en las universidades brasileñas. Más tarde, se presentan sugerencias para la inclusión de empresas de medios (grandes, medianas, pequeñas y extranjeras en suelo nacional), ONG y la sociedad civil en el debate sobre el periodismo que queremos en medio de la crisis de la democracia.
Disciplines: Economía,
Sociología,
Ciencia política
Keyword: Condiciones económicas,
Ideología,
Formas y tipos de gobierno
Keyword: Economic conditions,
Ideology,
Forms and types of government
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)