Journal: | Conrado |
Database: | CLASE |
System number: | 000486618 |
ISSN: | 1990-8644 |
Authors: | Núñez Flores, María Isabel1 Vega Calero, Lucy1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima. Perú |
Year: | 2019 |
Season: | Abr-Jun |
Volumen: | 15 |
Number: | 67 |
Pages: | 234-240 |
Country: | Cuba |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, crítico |
Spanish abstract | Se evalúa el nivel de conocimientos de las competencias profesionales transversales y la innovación educativa de los alumnos de las Facultades de Educación y Ciencias Matemáticas de la UNMSM, del VIII y X ciclos, mediante una encuesta y cuestionarios de opción múltiple. Se analizan los datos (SPSS) y se establecen los niveles alcanzados con una escala de medición: logro +40% de aciertos, intermedio 25% a 40%, e inicio–24%, en una muestra de 257 alumnos. En los resultados predomina el nivel de logro 63% que contrastan la validez de la hipótesis, la evaluación de las competencias profesionales transversales propicia la innovación educativa, significa el conocimiento conceptual de ambas variables, y su relación integral cognitiva, actitudes y valores. Al relacionar las variables, la evaluación de competencias es recurrente en el nivel intermedio. Se observa la relación con la didáctica, el uso de las TIC y la investigación |
English abstract | This work evaluates the level of knowledge of the trans-versal professional competences and the educational in-novation of the students of the Faculties of Education and Mathematical Sciences of the UNMSM, of the VIII and X cycles, through a survey and option multiple questionnai-res. The data are analyzed (SPSS) and the levels achieved are established with a measurement scale: achievement + 40% success, intermediate 25% to 40%, and start-24%, in a sample of 257 students. The 63% level of achievement prevails in the results, which contrast the validity of the hypothesis, the evaluation of the transversal professio-nal competences propitiates the educational innovation, it means the conceptual knowledge of both variables, and their cognitive integral relation, attitudes and values. When relating the variables, the evaluation of competen-ces is recurrent at the intermediate level. The relationship with didactics, the use of ICT and research is observed |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación superior, Didáctica, Investigación educativa, Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), Evaluación, Competencias profesionales, Competencias transversales, Innovación, Multidisciplinariedad |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |