Revista: | Ciencia política |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000563286 |
ISSN: | 1909-230X |
Autores: | Urrego, Miguel Ángel1 |
Instituciones: | 1Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Morelia, Michoacán. México |
Año: | 2022 |
Volumen: | 17 |
Número: | 33 |
Paginación: | 73-103 |
País: | Colombia |
Idioma: | Español |
Tipo de documento: | Artículo |
Resumen en inglés | At the end of the 1960s, the world experienced a great mobilization of university students, and Colombia was no exception. In 1971, the most important student protest in the country"s history was presented, both for its proposals and for its duration. The main achievement was establishing that it was possible to change the university and the culture without first having to make a revolution. The second worldwide experience of the decade was that student protests served as the basis for the creation of Maoist parties. Colombia was not the exception either and one of the main actors at that time was the Juventud Patriótica [The Patriotic Youth] (JUPA). The article propose an explanation, firstly, about the relationship between Maoism and student protests, taking as an example what happened in countries such as the United States, France, Mexico and Peru, and, secondly, the article studies the first years of life of the JUPA and its role in the mobilization of 1971. In conclusion, it is argued that the development of Maoism in Colombia is linked to the debates, achievements and limitations of the student protest. |
Resumen en español | El mundo vivió a finales de los años sesenta una gran movilización de universitarios, y Colombia no fue la excepción. En 1971 se presentó la más importante protesta de estudiantes de la historia del país, tanto por sus propuestas como por su duración. Su principal logro fue plantear que era posible el cambio de la universidad y de la cultura sin que fuese necesario hacer primero una revolución. La segunda experiencia de la década a nivel mundial fueron las protestas estudiantiles que sirvieron de base para la creación de partidos maoístas. Colombia tampoco fue la excepción: uno de los principales actores de ese momento fue la Juventud Patriótica (JUPA). El artículo se propone explicar, en primer lugar, la relación entre maoísmo y protestas estudiantiles tomando como ejemplo lo sucedido en países como Estados Unidos, Francia, México y Perú; y en segundo lugar, estudiar los primeros años de vida de la JUPA y su papel en la movilización de 1971. Como conclusión se argumenta que el desarrollo del maoísmo en Colombia está ligado a los debates, las realizaciones y las limitaciones de la protesta estudiantil. |
Disciplinas: | Ciencia política |
Palabras clave: | co-gobierno, Juventud Patriótica, Movimiento estudiantil 1971, Maoísmo, Activismo y participación política |
Keyword: | co-government, Maoism, Juventud Patriotica, Student Movement 1971, Activism and political participation |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) |