Journal: | Ciencia, docencia y tecnología |
Database: | CLASE |
System number: | 000528960 |
ISSN: | 0327-5566 |
Authors: | Román, Mario Sebastián1 Petrucci, Liliana1 Bechara, Marcelo1 de Biaggi, María Lidia1 Rodriguez, María de los Angeles1 Beghetto, Stella Maris Mayorá, Román1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional de Entre Ríos, Facultad de Ciencias de la Educación, Paraná, Entre Ríos. Argentina |
Year: | 2016 |
Volumen: | 27 |
Number: | 53 |
Pages: | 268-292 |
Country: | Argentina |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | En este trabajo nos propusimos profundizar en la reconstrucción del mapa de viajeros europeos que se desplazaron y permanecieron en las geografías que actualmente constituyen la Argentina durante el siglo XIX. Analizamos los modos en que Alfred du Graty y Martin de Moussy contribuyeron a la construcción de la memoria histórica, de un imaginario nacional y de la narración de la nación como representantes de la Confederación Argentina en las Exposiciones Universales de París de 1855 y 1867. Analizamos las intervenciones de dos viajeros pedagogos: Amadeo Jacques y Pedro Scalabrini, quienes intervinieron en la construcción del campo pedagógico en estas latitudes, a la vez que sus obras están atravesadas por la relación con el otro / lo otro. Propusimos claves para investigar los modos de visualidad de los viajeros europeos, focalizando en el caso de Hermann Burmeister a partir de un recorte sobre el paisaje, la naturaleza y lo urbano |
English abstract | This article delves into the reconstruction of the map of European travellers who got around and stayed in present-day Argentinean territory. Special attention was paid to the contribution of Alfred du Graty and Martin de Moussy to the construction of the historical memory, of a national imaginary and of the narration of nation in their roles as representatives of Argentinean Confederation in two Universal Exhibitions in Paris (in 1855 and 1867). The interventions of two pedagogue travellers: Amadeo Jacques and Pedro Scalabrini, were analized, as outstanding characters who took a starring part in the configuration of the pedagogical field in these latitudes, at the same time that their works appear strongly influenced by the relationship with the other / the otherness. Some keys were proposed to reserach on the forms of visuality of european travellers, focusing on the case of Hermann Burmeister, taking into account a delimitation on the landscape, nature and urban scenaries. |
Disciplines: | Geografía, Educación |
Keyword: | Cartografía, Geografía humana, Asentamientos humanos, Sociología de la educación, Pedagogía, Viajeros, Europeos, Discursos, Nación, Alteridad, Argentina |
Keyword: | Cartography, Human geography, Human settlements, Sociology of education, Pedagogy, Travellers, European, Discourses, Nation, Otherness, Argentina |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |