Journal: | Ciencia, docencia y tecnología |
Database: | CLASE |
System number: | 000528898 |
ISSN: | 0327-5566 |
Authors: | Cardoso, Cleia Graziele Lima do Valle1 Costa, Nilce Maria da Silva Campos2 Moraes, Bibiana Arantes2 |
Institutions: | 1Universidade Paulista, Sao Paulo. Brasil 2Universidade Federal de Goias, Goiania, Goias. Brasil |
Year: | 2016 |
Volumen: | 27 |
Number: | 53 |
Pages: | 33-49 |
Country: | Argentina |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | El objetivo fue investigar formación pedagógica, facilidades y dificultades con la docencia y el porqué de la carrera de profesores del curso de Nutrición de la institución federal de enseñanza superior. Se realizó un estudio cualitativo descriptivo y exploratorio con 11 profesores aplicando cuestionario y entrevista semi-estructurada, analizados por estadística descriptiva simple y análisis de contenido respectivamente. La mayoría de ellos no tuvo formación pedagógica. Tuvieron influencia familiar, antiguos maestros, vocación y necesidad financiera. Facilidades con docencia fueron: dominio del contenido, aptitud para hablar en público, acogida de colegas y gusto por docencia, ya las dificultades fueron inseguridad inicial, relacionamiento con alumnos y colegas, falta de infraestructura y de formación pedagógica. El estudio demuestra la necesidad de proyectos institucionales de desarrollo docente en enseñanza en salud |
English abstract | This study aimed to investigate pedagogical training, the ease and difficulty of teaching, and the reasons for choosing the career course of Nutrition education at a federal institution of higher education. This is a descriptive and exploratory qualitative study involving 11 teachers with a questionnaire and semi-structured interviews, analyzed by simple descriptive statistics and content analysis respectively. Most teachers had no pedagogical training, the reasons that led to the choice of profession were the influence of family and other role models, the job, and financial need. Teaching was facilitated through content mastery, ability to speak in public, reception of colleagues, and affinity for teaching, and difficulties were initial insecurity, relating to students and colleagues, lack of infrastructure, and formal pedagogical training. The study demonstrates the need for teacher development opportunities in health education |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Pedagogía, Educación superior, Docencia, Enseñanza, Nutricionista, Investigación cualitativa |
Keyword: | Pedagogy, Higher Education, Teaching, Education, Nutritionist, Qualitative research |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |