Desafios da formação pedagógica em nutrição



Document title: Desafios da formação pedagógica em nutrição
Journal: Ciencia, docencia y tecnología
Database: CLASE
System number: 000528898
ISSN: 0327-5566
Authors: 1
2
2
Institutions: 1Universidade Paulista, Sao Paulo. Brasil
2Universidade Federal de Goias, Goiania, Goias. Brasil
Year:
Volumen: 27
Number: 53
Pages: 33-49
Country: Argentina
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El objetivo fue investigar formación pedagógica, facilidades y dificultades con la docencia y el porqué de la carrera de profesores del curso de Nutrición de la institución federal de enseñanza superior. Se realizó un estudio cualitativo descriptivo y exploratorio con 11 profesores aplicando cuestionario y entrevista semi-estructurada, analizados por estadística descriptiva simple y análisis de contenido respectivamente. La mayoría de ellos no tuvo formación pedagógica. Tuvieron influencia familiar, antiguos maestros, vocación y necesidad financiera. Facilidades con docencia fueron: dominio del contenido, aptitud para hablar en público, acogida de colegas y gusto por docencia, ya las dificultades fueron inseguridad inicial, relacionamiento con alumnos y colegas, falta de infraestructura y de formación pedagógica. El estudio demuestra la necesidad de proyectos institucionales de desarrollo docente en enseñanza en salud
English abstract This study aimed to investigate pedagogical training, the ease and difficulty of teaching, and the reasons for choosing the career course of Nutrition education at a federal institution of higher education. This is a descriptive and exploratory qualitative study involving 11 teachers with a questionnaire and semi-structured interviews, analyzed by simple descriptive statistics and content analysis respectively. Most teachers had no pedagogical training, the reasons that led to the choice of profession were the influence of family and other role models, the job, and financial need. Teaching was facilitated through content mastery, ability to speak in public, reception of colleagues, and affinity for teaching, and difficulties were initial insecurity, relating to students and colleagues, lack of infrastructure, and formal pedagogical training. The study demonstrates the need for teacher development opportunities in health education
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Educación superior,
Docencia,
Enseñanza,
Nutricionista,
Investigación cualitativa
Keyword: Pedagogy,
Higher Education,
Teaching,
Education,
Nutritionist,
Qualitative research
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)