Journal: | Ciencia, docencia y tecnología |
Database: | CLASE |
System number: | 000527857 |
ISSN: | 0327-5566 |
Authors: | Luzardo Briceño, Marianela1 Sandia Saldivia, Beatriz Elena2 Aguilar-Jiménez, Alba Soraya2 |
Institutions: | 1Universidad Pontificia Bolivariana, Bucaramanga, Santander. Colombia 2Universidad de Los Andes, Mérida. Venezuela |
Year: | 2019 |
Season: | May-Oct |
Volumen: | 30 |
Number: | 58 |
Pages: | 267-289 |
Country: | Argentina |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Se presenta un diagnóstico sobre el nivel de apropiación de las TIC como generadoras de innovación educativa por parte de los docentes de dos Facultades de la Universidad de Los Andes, basado en el Modelo de apropiación de Adell (2008). La información recabada indica que los docentes de ambas facultades están ubicados en el nivel tres de apropiación (Adaptación) lo que significa que aun cuando poseen cierto nivel de conocimiento y hacen uso de las TIC, no llegan a personalizar su uso de acuerdo a sus necesidades y contextos incorporando estrategias orientadas al trabajo cooperativo, interdisciplinar, basado en proyectos y desarrollo de productos |
English abstract | This paper presents the results of an assessment of the level of appropriation of ICT, as generators of educational innovation, by teachers of two Faculties of the Universidad of Los Andes, based on the Adell´s appropriation model (2008). Information gathered indicates that teachers of both schools are located on level three (3) of appropriation (Adaptation), which means that even when they possess a certain level of knowledge and make use of ICT, do not get to customize its use according to their needs and incorporate strategies oriented to cooperative and interdisciplinary work, project-based and product development contexts |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación superior, Pedagogía, Didáctica, Universidad de Los Andes, Modelos educativos, Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), Apropiación de tecnología, Innovación educativa, Venezuela |
Keyword: | Higher Education, Pedagogy, Didactics, University of Los Andes, Educational models, Information and Communication Technologies (ICT), Appropriation of technology, Higher education, Educational innovation, Venezuela |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |