A dimensão espaço-temporal em Fernand Braudel: uma leitura da representação do tempo histórico braudeliano e seus aportes teóricos



Document title: A dimensão espaço-temporal em Fernand Braudel: uma leitura da representação do tempo histórico braudeliano e seus aportes teóricos
Journal: Caminhos da História (Montes Claros. Online)
Database:
System number: 000556128
ISSN: 2317-0875
Authors: 1
Institutions: 1Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC),
Year:
Volumen: 23
Number: 1
Pages: 115-130
Country: Brasil
Language: Portugués
English abstract This paper investigates the representation of historical time - the long duration - of the French historian Fernand Braudel from the comparison with the studies of structuralist anthropology by Lévi-Strauss. For this, in a first moment, we will point out the differences and similarities between Braudel's thought that starts from long temporality as a structure of society, which is subsidized by short and medium durations and the "timelessness" contained in structuralist Lévi-Strauss thinking , which tends to homogenize time. With this, finding in Braudelian long time the applicability in the material life of societies, such as people's daily lives, capitalism, cities, economics, etc. In a second step, we will point out that even this concreteness of Braudel's temporal thinking in relation to Lévi-Strauss, it will be possible to find elements that point to a certain body of axioms and laws, by proposing long time as a temporal cause that determines the others temporalities, through epistemological elements that refer to a priority, universality, immobility, among others.
Spanish abstract Este artículo investiga la representación del tiempo histórico, la larga duración, del historiador francés Fernand Braudel a partir de la comparación con los estudios de antropología estructuralista de Lévi-Strauss. Para esto, en un primer momento, señalaremos las diferencias y similitudes entre el pensamiento de Braudel que parte de la temporalidad larga como una estructura de la sociedad, que está subsidiada por duraciones cortas y medias y la "atemporalidad" contenida en el pensamiento estructuralista y Lévi-Strauss, que tiende a homogeneizar el tiempo. Con esto, encontrar en Braudelian mucho tiempo la aplicabilidad en la vida material de las sociedades, como la vida cotidiana de las personas, el capitalismo, las ciudades, la economía, etc. En un segundo paso, señalaremos que incluso esta concreción del pensamiento temporal de Braudel en relación con Lévi-Strauss, será posible encontrar elementos que apunten a un cierto cuerpo de axiomas y leyes, proponiendo un largo tiempo como causa temporal que determina a los demás temporalidades, a través de elementos epistemológicos que hacen referencia a una prioridad, universalidad, inmovilidad, entre otros.
Spanish abstract Cet article explore la représentation du temps historique - la longue durée - de l'historien français Fernand Braudel à partir de la comparaison avec les études d'anthropologie structuraliste de Lévi-Strauss. Pour cela, dans un premier temps, nous soulignerons les différences et similitudes entre la pensée de Braudel qui part de la longue temporalité comme structure de la société, subventionnée par des durées courtes et moyennes et le «timelessness» contenu dans la pensée structuraliste et Lévi-Strauss , qui tend à homogénéiser le temps. Avec cela, trouver en braudélien longtemps l'applicabilité dans la vie matérielle des sociétés, comme la vie quotidienne des gens, le capitalisme, les villes, l'économie, etc. Dans un second temps, nous soulignerons que même cette concrétisation de la pensée temporelle de Braudel par rapport à Lévi-Strauss, il sera possible de trouver des éléments qui pointent vers un certain corps d'axiomes et de lois, en proposant longtemps la cause temporelle qui détermine les autres temporalités, à travers des éléments épistémologiques qui font référence à une priorité, l'universalité, l'immobilité, entre autres.
Portuguese abstract Este artigo investiga a representação do tempo histórico – a longa duração -  do historiador francês Fernand Braudel a partir da comparação com a os estudos da antropologia estruturalista de Lévi-Strauss. Para isso, em um primeiro momento, iremos apontar as diferenças e semelhanças entre o pensamento de Braudel que parte da temporalidade longa como estrutura da sociedade, que é subsidiada pelas curtas e médias durações e a "intemporalidade" contida no pensamento estruturalista e Lévi-Strauss, que tende homogeneizar o tempo. Com isso, encontrar no tempo longo braudeliano à aplicabilidade na vida material das sociedades, como o cotidiano das pessoas, do capitalismo, cidades, economia, etc. Em um segundo momento, iremos apontar que mesmo essa concretude do pensamento temporal de Braudel em relação a Lévi-Strauss, será possível encontrar elementos de apontam para uma determinada corpo de axiomas e leis, ao propor o tempo longo como causa temporal que determina as outras temporalidades, através de elementos epistemológicos que remetem a um a priorismo, universalidade, imobilidade, entre outros.
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