Journal: | Cadernos de pesquisa |
Database: | CLASE |
System number: | 000521141 |
ISSN: | 1980-5314 |
Authors: | Roldao, Maria do Ceu1 |
Institutions: | 1Universidade Catolica Portuguesa, Faculdade de Educacao e Psicologia, Porto. Portugal |
Year: | 2017 |
Season: | Oct-Dic |
Volumen: | 47 |
Number: | 166 |
Pages: | 1134-1149 |
Country: | Brasil |
Language: | Portugués |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Se discuten en este texto la reconfiguración del saber profesional docente y su anclaje en una formación de profesores orientada hacia una identidad profesional sólida, construida en un continuum de desarrollo profesional. Esta visión requiere otra relación con la producción de conocimiento específico que permita contrarrestar el movimiento de desprofesionalización y funcionarización que los profesores atraviesan, con implicaciones en el grado de compromiso de la docencia con los resultados de la escuela en cuanto locus socialmente designado para la garantía de los aprendizajes esenciales de los ciudadanos, hoy fundamental para la sustentación de la propia economía y cohesión de esas sociedades |
English abstract | The present text discusses the reconfiguration of professional teaching knowledge and its anchoring in the training of teachers, pointed toward a solid professional identity, constructed along a continuum of professional development. This vision requires a different relationship with the production of specific knowledge that allows contradiction of the movement of deprofessionalization and functionalization that teachers go through. It has implications for the degree of commitment of teaching to the results of the school as the socially mandated locus for the guarantee of learning essential to the citizenry, today fundamental to the support of the economy and the cohesion of societies |
Other abstract | Ce texte discute la reconfiguration du savoir professionnel du personnel enseignant, ainsi que son ancrage dans une formation de professeurs orientée vers une solide identité professionnelle, elle-même construite dans un continuum de développement professionnel. Cette perspective exige un nouveau rapport à la production des connaissances spécifiques permettant de contrecarrer le mouvement de déprofessionnalisation et de fonctionnarisation que les professeurs traversent, avec ses implications dans le degré d’engagement de ces derniers sur les résultats de l’école, locus socialement mandaté pour garantir les apprentissages essentiels des citoyens et fondamental pour le soutien de l’économie et la cohésion des sociétés d’aujourd’hui |
Portuguese abstract | Discutem-se, neste texto, a reconfiguração do saber profissional docente e a sua ancoragem numa formação de professores orientada para uma identidade profissional sólida, construída num continuum de desenvolvimento profissional. Esta visão requer uma outra relação com a produção de conhecimento específico que permita contrariar o movimento de desprofissionalização e funcionarização que os professores atravessam, com implicações no grau de compromisso da docência com os resultados da escola enquanto locus socialmente mandatado para a garantia das aprendizagens essenciais dos cidadãos, hoje fundamental à sustentação da própria economia e coesão dessas sociedades |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Capacitación y enseñanza técnica, Didáctica, Currículo, Conocimiento, Formación profesional, Profesores, Deontología |
Keyword: | Training and technical education, Didactics, Curriculum, Knowledge, Professional training, Teachers, Deontology |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |