Journal: | Boletín de monumentos históricos |
Database: | CLASE |
System number: | 000531442 |
ISSN: | 0188-4638 |
Authors: | Arce, Guillermo1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, Ciudad de México. México |
Year: | 2019 |
Season: | Ene-Abr |
Number: | 45 |
Pages: | 136-145 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | En la capital de la Nueva España se rindió veneración a alrededor de 50 imágenes en edificios como la catedral, las parroquias, los templos de frailes y de monjas. Una de esas imágenes fue el santo Ecce Homo de Regina Coeli, una escultura ubicada en el centro de un retablo principal, el cual fue estrenado el 8 de septiembre de 1755. El presente artículo busca llamar la atención respecto de tres distintas obras en las que esa efigie está “retratada”: un sumario de indulgencias de 1704, una estampa de 1755 y un cuadro anónimo que en la actualidad forma parte del acervo del Museo de la Basílica de Guadalupe |
English abstract | Around fifty sacred images were venerated in the capital of New Spain in buildings such as the cathedral, parish church-es, and the churches of friars and nuns. One of those images was the Ecce Homo in the church of Regina Coeli, a sculpture that was in the center of the main altarpiece, which was dedicated on September 8, 1755. This article focuses on three different works in which that effigy is “portrayed”: a summary of indulgences of 1704, a print from 1755, and an anony-mous painting currently in the collection of the Basilica of Guadalupe Museum |
Disciplines: | Arte |
Keyword: | Escultura, Religión y sociedad, Virreinato de la Nueva España, Cofradías, Sumario de indulgencias, Estampas, Sylverio, Francisco, "Ecce Homo", Monasterio de Regina Coeli |
Full text: | https://revistas.inah.gob.mx/index.php/boletinmonumentos/article/view/15825/16870 |