Industria, puerto, ciudad (1870-1964) Configuración de Barranquilla



Document title: Industria, puerto, ciudad (1870-1964) Configuración de Barranquilla
Journal: Apuntes (Bogotá)
Database: CLASE
System number: 000297882
ISSN: 1657-9763
Authors: 1
Institutions: 1Universidad del Atlántico, Barranquilla, Atlántico. Colombia
Year:
Volumen: 21
Number: 1
Pages: 62-73
Country: Colombia
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Histórico, analítico
English abstract The emergence of Barranquilla as Colombia’s most important maritime and fluvial port at the beginning of the 20th Century was the result of the need for connecting the young republic to global markets. This process took place throughout the second half of the 19th Century and was consolidated with Bocas de Ceniza´s breakwater construction and ended with the strengthening and supremacy of Buenaventura’s port, which became connected to the main export destination when the Panama Channel was completed. During this evolution process, Colombian government protectionist policies, Barranquilla’s comparative advantages due to its geographic location, its cultural genesis and the weaknesses of other transportation modes at the beginning of the 20th Century defined the conditions for the city’s emergence in terms of modern industrial adaptation, capitalist rationale and the notion of “progress”. Barranquilla’s industrialization process left some interesting physical evidence that represents the efforts, attempts and paradigms that emerged from the architectural and urban discourse of the period in which modern industrialization was materialized in the city
Portuguese abstract El surgimiento de la ciudad de Barranquilla como principal puerto marítimo y fluvial de Colombia a principios del siglo xx fue el resultado de la necesidad de involucrar la naciente República a los circuitos económicos mundiales. Proceso que se estructura a lo largo de la segunda mitad del siglo xix, se madura con la construcción de los tajamares de Bocas de Ceniza y se eclipsa con el fortalecimiento de puerto de Buenaventura y su primacía portuaria, gracias a la conectividad que le proporcionó el Canal de Panamá con los grandes mercados mundiales. En el trasegar de este proceso las políticas proteccionistas del gobierno colombiano, las ventajas comparativas de la localización septentrional de Barranquilla, su génesis cultural, la precariedad de otros medios de comunicación y transporte a principios del siglo xx generaron unas condiciones excepcionales para que la ciudad experimentara un desarrollo inusitado en términos de la adaptación a la modernidad industrial, a la racionalidad capitalista y a la noción del “progreso”. A su paso dejó unas interesantes evidencias edilicias en donde se puede apreciar los esfuerzos, los intentos y los paradigmas que soportaban el discurso arquitectónico y urbano con que se materializaba la modernidad industrial en la ciudad
Disciplines: Historia
Keyword: Historia regional,
Barranquilla,
Colombia,
Construcción,
Puerto,
Desarrollo,
Industrialización,
Industria,
Arquitectura,
Urbanismo,
Modernización,
Progreso,
Crecimiento,
Fábricas,
Comercio,
Historia económica,
Mercado,
Capitalismo
Full text: Texto completo (Ver PDF)