Logopedagogía: aproximación epistemológica a una educación para el sentido



Document title: Logopedagogía: aproximación epistemológica a una educación para el sentido
Journal: Actualidades pedagógicas
Database: CLASE
System number: 000301546
ISSN: 0120-1700
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de La Salle, Facultad de Ciencias de la Educación, Bogotá. Colombia
Year:
Season: Ene-Jun
Number: 46
Pages: 93-104
Country: Colombia
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract La Logopedagogía pretende una reflexión sistemática sobre una propuesta que quiere educar al sujeto para el sentido de la vida teniendo como base los postulados de Viktor Frankl, padre de la Logoterapia (tercera escuela vienesa de psicología). El artículo tiene tres partes: en la primera se hace una exposición sobre el sentido existencial partiendo de las dinámicas antropológicas inherentes; en la segunda se desarrollan los fundamentos de la Logopedagogía para comprender la razón de su pertinencia en la situación educativa actual; y, por último, se da cuenta del proyecto de vida como dinamismo para la construcción de sentido que puede ser llevado al mundo de la escuela y reconocer a través de él que las personas son seres de libertad y responsabilidad o, en otras palabras, con voluntad de sentido
English abstract Logo pedagogy is a systematic reflection about a proposal that intends to teach the subject to have a sense of what life is, based on the postulates by Viktor Frankl, father of Logotherapy (third Viennese school of psychology). The article is divided in three parts: in the first one, there is a presentation about the existential sense, starting from the inherent anthropologic dynamics; the second one, develops the essentials of logo pedagogy to understand the reason of its pertinence in the current educative situation; the last one describes a life’s project as dynamism for the construction of meaning, that can be introduced into a school’s environment and can recognize as well, that people are beings of freedom and responsibility, in other words with will of meaning
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Historia y filosofía de la educación,
Logoterapia,
Sentido de la vida,
Voluntad,
Proyecto de vida,
Educación,
Frankl, Viktor E,
Vacío existencial
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).