Título del documento: Technological entrepreneurship in LA: weaknesses, actors and case study of the Artificial Intelligence Center - IA. Center, Chihuahua state
Revue: Telos. Revista de estudios interdisciplinarios en ciencias sociales
Instituciones: 1Universidad Autónoma de Ciudad Juárez,
2Universidad Tecnológica de Ciudad Juárez,
País: Venezuela
Idioma: Inglés
Resumen en inglés The objective of this study is to analyze the weaknesses and actors of technological entrepreneurship in Latin America, as well as to describe a case study where its actors work to reduce these weaknesses. The methodology with a qualitative approach based on the theory of resources and capabilities is divided into two stages: the first is a documentary analysis of three international entrepreneurship reports: Global Entrepreneurship Monitor, Dynamic Entrepreneurship Index and Global Startup Ecosystem Index, identifying weaknesses and actors through content analysis; in the second, a case study organization is described at the meso level, focused on technological entrepreneurship and artificial intelligence called: Artificial Intelligence Center - IA.Center State of Chihuahua. The results present the weaknesses of the countries evaluated with the highest entrepreneurship in LA: human capital and entrepreneurial education, CTI platform, business structure, government policy, access to financing and R&D transfers; as well as the role played by its stakeholders in education, government, finance, and innovation and technology. Finally, it described the mission, business model and actions carried out by the case study to reduce the weaknesses of regional technological entrepreneurship.
Resumen en español El objetivo del estudio es analizar las debilidades y actores del emprendimiento tecnológico en América Latina, así como describir un caso de estudio donde sus actores trabajan por abatir esas debilidades. La metodología con enfoque cualitativo basado en la teoría de recursos y capacidades se divide en dos etapas: la primera, es un análisis documental de tres reportes internacionales de emprendimiento: Monitor de emprendimiento global, Índice de emprendimiento dinámico e Índice global de ecosistemas de Startups, identificando debilidades y actores a través del análisis de contenido; en la segunda, se describe a nivel meso, una organización caso de estudio, centrada en emprendimiento tecnológico e inteligencia artificial denominada: Centro de Inteligencia Artificial - IA.Center Estado de Chihuahua. Los resultados presentan las debilidades de los países evaluados con el emprendimiento más alto en AL: capital humano y educación emprendedora, plataforma CTI, estructura de negocios, política gubernamental, acceso a la financiación y transferencias I+D; así como el papel que juegan sus actores de educación, gobierno, finanzas, e innovación y tecnología. Finalmente, se describe misión, modelo de negocio y acciones que lleva a cabo el caso de estudio para abatir las debilidades del emprendimiento tecnológico regional.
Texte intégral: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)