Título del documento: Moving from Generation to Generation: Latin American Family Business is a Tamara-Land
Revue: Telos. Revista de estudios interdisciplinarios en ciencias sociales
Autores:

País: Venezuela
Idioma: Inglés
Resumen en inglés This article indagates the story of three generations of Latino entrepreneurs –grandmother, mother, and son—with family businesses that flank both sides of the U.S.-Mexico border. Across generations the "Tamara-Land" effect exists. To disambiguate, the narratives of these family businesses changed across generations, morphing from stories of effectuation to ones of causation. The grandmother living in Mexico embodied effectuation by "falling into" her entrepreneurial opportunities. Her story is one of necessity entrepreneurship because other opportunities were unavailable to her. The daughter in the story exhibits a mix of planning and improvisation. Although the daughter had a latent desire to pursue entrepreneurship, it became a viable option to earn a livelihood that reflected her intellectual interests. In the final series of vignettes, we find the grandson pursuing entrepreneurship in order to achieve his dream. Across generations, the entrepreneurs shift from characters in a grand narrative to becoming authors of their own story. This paper will be of interest to researchers of family business, particularly in Latin American and Latino Entrepreneurship, students of entrepreneurship, and scholars of storytelling.
Resumen en español Este artículo indaga la historia de tres generaciones de emprendedores latinos –abuela, madre e hijo– con negocios familiares que flanquean ambos lados de la frontera entre Estados Unidos y México. A través de generaciones existe el efecto "La Tierra de Tamara". Para eliminar la ambigüedad, las narrativas de estas empresas familiares cambiaron a través de generaciones, transformándose de historias de efectuación a historias de causalidad. La abuela que vive en México encarnó la efectividad al "caer en" sus oportunidades empresariales. Su historia es la de un emprendimiento necesario, porque otras oportunidades no estaban disponibles para ella. La historia de la hija exhibe una mezcla de planificación e improvisación. Aunque la hija tenía un deseo latente de emprender, esta oportunidad se covertiria en una opción viable para ganarse la vida que reflejaria sus intereses intelectuales. En la última serie de viñetas, encontramos al nieto emprendiendo el negocio para lograr su sueño. A lo largo de generaciones, los emprendedores pasan de ser personajes de una gran narrativa a convertirse en autores de su propia historia. Este artículo será de interés para los investigadores de empresas familiares, particularmente en el emprendimiento latinoamericano y latino, los estudiantes de emprendimiento y los estudiosos de la narración de historias.
Texte intégral: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)