Título del documento: Quality of Life in relation to Health in Teachers with Chronic Diseases who reside in a Vulnerable Area of North Lima
Revue: Salud, Ciencia y Tecnología
Instituciones: 1Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Escuela de Posgrado. Lima, Perú.,
2Instituto Peruano de Salud Familiar, TIC Research Center: eHealth & eEducation. Lima, Perú.,
Idioma: Inglés
Resumen en inglés Introduction: Quality of life is very important in relation to health, since it addresses functions that allow Teachers to maintain a healthy life, so the research objective is to determine the quality of life in relation to health in Teachers with chronic diseases residing in a vulnerable area of North Lima.Methods: It is a quantitative, descriptive-cross-sectional and non-experimental study. With a total population of 152 Teachers with chronic diseases, who answered a questionnaire of sociodemographic aspects and the questionnaire of quality of life in relation to health.Results: In the results it can be observed that 18 (n = 11.8%) have a low quality of life, 26 (n = 17.1%) average quality of life, 58 (n = 38.2%) high quality of life and 50 (n = 32.9%) a very high quality of life.Conclusions: It is concluded that strategies that increase the promotion and prevention of noncommunicable diseases should be taken into account.
Resumen en español Introducción: La calidad de vida es muy importante en relación a la salud, ya que aborda funciones que permiten a los Docentes mantener una vida saludable, por lo que el objetivo de la investigación es determinar la calidad de vida en relación a la salud en Docentes con enfermedades crónicas residentes en una zona vulnerable de Lima Norte.Métodos: Es un estudio cuantitativo, descriptivo-transversal y no experimental. Con una población total de 152 Docentes con enfermedades crónicas, quienes respondieron un cuestionario de aspectos sociodemográficos y el cuestionario de calidad de vida en relación a la salud.Resultados: En los resultados se observa que 18 (n = 11,8%) tienen una calidad de vida baja, 26 (n = 17,1%) una calidad de vida media, 58 (n = 38,2%) una calidad de vida alta y 50 (n = 32,9%) una calidad de vida muy alta.
Palabras clave: Calidad de vida,
Enfermedades no transmisibles,
Poblaciones vulnerables,
Pandemia,