Experiencia de educación sensible en tres centros comerciales de Medellín; una experimentación con arte contemporáneo



Título del documento: Experiencia de educación sensible en tres centros comerciales de Medellín; una experimentación con arte contemporáneo
Revue: Revista virtual Universidad Católica del Norte (En línea)
Base de datos:
Número de sistema: 000530383
ISSN: 0124-5821
Autores: 1
Instituciones: 1Universidad de Antioquia, Facultad de Artes, Medellín, Antioquia. Colombia
Año:
Número: 67
Paginación: 305-323
País: Colombia
Idioma: Español
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico, descriptivo
Resumen en inglés This article emerges from a reflection on some experiments with contemporary art in three shopping centres in Medellín, the aim of which was to stress the possibilities of the education of the sensitive that take place in these centres. This reflection was inscribed in the qualitative method, through research based on the arts, allowing two artistic actions to be deployed: firstly, some stays of sensitive participation, a stroll, nesting; and secondly, in space, an experiment with a rolling display case, a provocation or invitation to visitors to interact. The results of the experiments with art showed the need to question the forms of education of the sensitive, which take place in shopping centres, and the impact on people's lives, on the formation of consumer networks and on the socio-economic practices of the city. In this paper, the ways of sensitive education that the spaces of shopping centres produce on bodies, and the modes of subjectivation that are deployed, are vindicated.study proceeded through stays of sensitive participation and five performative actions, especially the action, on hold, theoretically and epistemologically sustained from the perspective of Arts-Based Research. One of the work axes of the research was directed to perceive what happens inside the mall, its effects and affections on the bodies as a multiform artifice, configured through the interaction between architectural design, forms, materialities and marketing strategies to attract, contain and retain visitors. The present article focuses its attention on the experience of being in space, perceiving relations and aspirations of power, economic and socio-cultural; in other words, they educate the sensibilities and subjectivities of others, according to the culture of consumption.
Resumen en español El presente artículo emerge de la reflexión sobre unas experimentaciones, con arte contemporáneo, en tres centros comerciales de Medellín, cuyo objetivo fue tensionar las posibilidades de la educación de lo sensible que acontecen en estos centros. Dicha reflexión se inscribió en el método cualitativo, mediante la investigación basada en las artes, permitiendo desplegar dos acciones artísticas: primera, unas estancias de participación sensible, un pasear, anidar; y la segunda, en espacio, un experimento con una vitrina rodante, provocación o invitación a los visitantes a interactuar. Los resultados de las experimentaciones con arte mostraron la necesidad de interrogar las formas de educación de lo sensible, que se dan en los centros comerciales, y el impacto en la vida de las personas, en la conformación de redes de consumidores y en las prácticas socioeconómicas de la ciudad. En este trabajo, se reivindican las maneras de educación sensible otra que producen los espacios de los centros comerciales sobre los cuerpos, y los modos de subjetivación que se despliegan.
Disciplinas: Arte
Palabras clave: Centro comercial,
En espacio,
Experiencia de educación de lo sensible,
Experimentación con arte,
Membranas para la expansión de los cuerpos,
Arte y sociedad
Keyword: Shopping malls,
In space,
Experience of sensitive education,
Experimentation with art,
Membranes of expansion bodie
Texte intégral: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)