Revista: | Revista lengua y cultura |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000586287 |
ISSN: | 2683-2321 |
Autores: | Misses, Manuel Alejandro1 |
Instituciones: | 1Tecnológico Nacional de México, |
Año: | 2022 |
Volumen: | 4 |
Número: | 7 |
Paginación: | 122-132 |
País: | México |
Idioma: | Español |
This article presents the theoretical and conceptual formulation of ludo-educational robotics from a multidisciplinary approach. The main contribution of this article is the definition of the concepts of robotics, robot and ludo-educational application through a deliberate balance between robotics, game sciences and didactics of languages and cultures. Also, a practical example developed for learning purposes is presented and the various aspects and contributions of the proposed discipline are discussed, seeking the contribution from each discipline problematizing the game. The practical case of a ludo-educational robot is used for the playful learning of parts of the body in French. Finally, the main characteristics of the definition and the robot presented are evoked to then discuss and mention future perspectives. | |
Resumen en inglés | This article presents the theoretical and conceptual formulation of ludo-educational robotics from a multidisciplinary approach. The main contribution of this article is the definition of the concepts of robotics, robot and ludo-educational application through a deliberate balance between robotics, game sciences and didactics of languages and cultures. Also, a practical example developed for learning purposes is presented and the various aspects and contributions of the proposed discipline are discussed, seeking the contribution from each discipline problematizing the game. The practical case of a ludo-educational robot is used for the playful learning of parts of the body in French. Finally, the main characteristics of the definition and the robot presented are evoked to then discuss and mention future perspectives. |
Resumen en español | En este artículo se presenta la formulación teórica y conceptual de la robótica ludoeducativa desde un enfoque multidisciplinario La principal contribución de este artículo es la definición de los conceptos de robótica, robot y aplicación ludoeducativa mediante un equilibrio deliberado entre la robótica, ciencias de juegos y didáctica de lenguas y culturas. Asimismo, se presenta una ejemplo práctico desarrollado con fines de aprendizaje y se discuten las diversas vertientes y los aportes de la disciplina propuesta buscando el aporte desde cada disciplina problematizando el juego. El caso práctico de un robot ludoeducativo es usado para el aprendizaje lúdico de partes del cuerpo en francés. Finalmente, se evocan las principales características de la definición y el robot presentado para luego discutir y mencionar perspectivas futuras. |
Palabras clave: | Robot ludoeducativo, multidisciplinario, robótica, ciencias del juego, didáctica de lenguas y culturas |
Keyword: | Ludoeducational robot, multidisciplinary, robotics, language and culture teaching, game science |
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