Bioethics in the COVID-19 Pandemic Research: Challenges and Strategies



Título del documento: Bioethics in the COVID-19 Pandemic Research: Challenges and Strategies
Revue: Revista de investigación clínica
Base de datos: PERIÓDICA
Número de sistema: 000453206
ISSN: 0034-8376
Autores: 1
2
3
Instituciones: 1Instituto Nacional de Ciencias Médicas y Nutrición Salvador Zubirán, Departamento de Neurología, Ciudad de México. México
2Instituto Nacional de Ciencias Médicas y Nutrición Salvador Zubirán, Departamento de Endocrinología, Ciudad de México. México
3Instituto Nacional de Ciencias Médicas y Nutrición Salvador Zubirán, Unidad de Investigación en Enfermedades Metabólicas, Ciudad de México. México
Año:
Periodo: Sep-Oct
Volumen: 72
Número: 5
Paginación: 265-270
País: México
Idioma: Inglés
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico, descriptivo
Resumen en inglés As all other aspects in times of the coronavirus disease (COVID)-19 pandemic, carrying-out quality clinical research has been challenging. Many well-established paradigms have shifted as a consequence of the rapid demand for new knowledge. New treatments are fast-moving, informed consent forms are difficult to obtain, a competitive invitation from researchers to participate in different studies is common, and non-COVID-19 research protocols are suffering continuity. However, these challenges should not imply taking shortcuts or accepting deficiencies in bioethical standards, but rather enhance the alertness for rigorous ethical approaches despite these less than ideal circumstances. In this manuscript, we point out some interrogates in COVID-19 research and outline possible strategies to overcome the difficult task to continue with high-quality research without violating the ethical principles. (REV INVEST CLIN. 2020;72(5):265-70)
Disciplinas: Medicina
Palabras clave: Salud pública,
COVID-19,
Investigación clínica,
Consentimiento informado,
Bioética
Keyword: Public health,
COVID-19,
Clinical research,
Informed consent,
Bioethics
Texte intégral: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)