Physics, scientific investigation and society in Argentina, 1920-1930

Título del documento: Physics, scientific investigation and society in Argentina, 1920-1930
Revue: Revista Brasileira de História da Ciência
Autores:
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés We analyse the scientific research carried out at the Institute of Physics of the National University of La Plata in the first half of the 20th century, and the cultural and social context in which they were immersed. We focus especially on the activities carried out by the Argentine physicist Ramón G. Loyarte, who was an emblematic personality in the scientific, educational, cultural and political world of Argentina in those years. We discuss his most important works in experimental physics and quantum mechanics, his activities in the management and promotion of science and the international impact of his scientific proposals, as well as the origin of the controversies unleashed by his most daring ideas. For the latter topics we employ a novel tool: we examine the comments on his work published in prestigious international scientific review journals, which help to understand Loyarte's findings in a more comprehensive and contemporary way.
Resumen en español Analizamos las investigaciones científicas llevadas a cabo en el Instituto de Física de la Universidad Nacional de La Plata en la primera mitad del siglo XX, y el contexto cultural y social en el que estuvieron inmersas. Nos concentramos especialmente en las actividades desarrolladas por el físico argentino Ramón G. Loyarte, quien fue una personalidad emblemática del mundo científico, educativo, cultural y político de la Argentina en esos años. Discutimos sus trabajos más trascendentes en física experimental y mecánica cuántica, sus actividades de gestión y promoción de la ciencia y el impacto internacional de sus propuestas científicas, así como también el origen de las polémicas que desataron sus ideas más osadas. Para estos últimos tópicos empleamos una herramienta novedosa: examinamos los comentarios sobre sus trabajos publicados en prestigiosas revistas internacionales de reseña científica, que ayudan a comprender de manera más cabal y contemporánea los descubrimientos de Loyarte.
Palabras clave: Ramón G. Loyarte,
Instituto de Física de La Plata,
ciencia y política,
hipótesis de un nuevo cuanto de energía rotacional,