Título del documento: Institutionalization and heterogeneous development of scientific capacities at the National University of San Juan, Argentina
Revue: Revista Brasileira de História da Ciência
Número de sistema: 000551932
Autores:
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés This article examines the process of institutionalization and the main stages of development of the socalled "scientific capacities" at the National University of San Juan (Argentina). Articulating the specialized literature, documentary sources and oral testimonies, a long-term analytical scheme is proposed. It includes the stages of genesis and authoritarian restructuring (1973-1983); democratic re-institutionalization (1983-1989); structural hierarchy (1990- 2002); and heterogeneous development (2003-2018). The main conclusion is that the historical relationship-tension between institutional autonomy and political power encouraged processes of asymmetric expansion/consolidation between disciplines, research units, and university agents.
Resumen en español Este artículo examina el proceso de institucionalización y las principales etapas de desarrollo de las llamadas capacidades científicas en la Universidad Nacional de San Juan (Argentina). A partir de articular bibliografía especializada, fuentes documentales y testimonios orales, se propone un esquema analítico de largo plazo que comprenda las etapas de génesis y reestructuración autoritaria (1973-1983); reinstitucionalización democrática (1983-1989); jerarquización estructural (1990-2002) y desarrollo heterogéneo (2003-2018). Se concluye que, la histórica relación-tensión entre autonomía institucional y poder político alentó procesos de expansión/ consolidación asimétrica entre disciplinas, unidades de investigación y agentes universitarios.
Palabras clave: política científica,
capacidades de investigación,
Universidad Nacional de San Juan
Keyword: science policy,