A formação médica de José Vieira de Faria Aragão Ataliba em Portugal

Título del documento: A formação médica de José Vieira de Faria Aragão Ataliba em Portugal
Revue: Revista Brasileira de História da Ciência
Número de sistema: 000551960
Instituciones: 1Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM),
2Universidade Federal do Ceará (UFC),
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés This article deals with the university education of José Vieira de Faria Aragão Ataliba (1804-1853), a physician and professor at the Medicine Faculty of Bahia in the nineteenth century. The investigation, based on comparative education and the history of science, was the result of researches carried out in archives and libraries in Coimbra and Lisbon. The documentary research is inserted in the modal biography genre, with time período extending from 1820 to 1827. The sources comprise periodicals, academic records, and subject memories. They allowed us to understand how certain customs, and cultural and scientific habits were acquired by Ataliba, who subsequently contributed with proposals for urban sanitation in Bahia.
Resumen en portugués Este artigo trata da formação universitária de José Vieira de Faria Aragão Ataliba (1804-1853), médico e professor da Faculdade Medicina da Bahia no século XIX. A investigação fundamentada na educação comparada e na história das ciências foi resultado de pesquisas em arquivos e bibliotecas em Coimbra e Lisboa. A pesquisa documental está inserida no gênero biográfico modal com recorte temporal de 1820-1827. As fontes foram constituídas por periódicos, registros acadêmicos e memórias do sujeito. Elas permitiram compreender como determinados costumes, hábitos culturais e científicos foram adquiridos por Ataliba que, posteriormente, contribuiu com propostas de higienização urbana na Bahia.
Keyword: José Vieira de Faria Aragão Ataliba (1804-1853),
medicine,
urban sanitation,
Bahia