Título del documento: El abuso del derecho constitucional y su incidencia en las garantías jurisdiccionales, en la aplicación del hábeas corpus en el Ecuador
Revue: Reincisol
Instituciones: 1Doctor en Jurisprudencia y Abogado de los Tribunales y Juzgados de la República.,
2Abogado de los Tribunales y Juzgados de la República del Ecuador.,
País: Ecuador
Resumen en inglés The importance of the study of the abuse of constitutional law, its impact on jurisdictional guarantees and application in habeas corpus, arose when examining habeas corpus, as a constitutional guarantee, inclined to protect the generally physical freedom of people, it has been falsified in its spirit. by some legal professionals who have abused this legal institution within Ecuador, so the doctrinal and legal basis within the Constitutional matter will be clarified. As such, the research work was developed in four chapters for a complete and thorough theoretical study. Habeas corpus is a jurisdictional guarantee, the purpose of which is designed to protect personal freedom and guarantee that no one is arbitrarily or illegally deprived of it. However, there is growing concern in society and the legal community about the possible misuse of this resource. Different cases have been observed where habeas corpus has been used for inappropriate purposes, such as delaying trials or using it as a strategy to evade legal responsibilities. A critical analysis of the institution of Habeas Corpus is carried out in relation to and the impact on the right to life and physical integrity, due to the denaturalization and excessive application (Constitutional Court, 2022), of this guarantee within our Ecuadorian legal system. The sample was made up of 58 participants, including legal professionals and employees of the Judiciary Council, according to the results obtained in the five questions; This way, its importance, current knowledge and the purpose that motivated its study were established.
Resumen en español La importancia del estudio del abuso del derecho constitucional, su incidencia en las garantías jurisdiccionales y aplicación en el hábeas corpus, radicó al examinar el hábeas corpus, como garantía constitucional, inclinada a resguardar la libertad generalmente física de las personas ha sido falseado en su espíritu por algunos profesionales en derecho que han abusado de esta institución jurídica dentro del Ecuador, por lo que se esclarecerá la base doctrinaria y jurídica dentro de la materia Constitucional. En tal virtud el trabajo de investigación se desarrolló por cuatro capítulos para un íntegro y cabal estudio teórico. El habeas corpus es una garantía jurisdiccional, cuyo objeto está diseñado para proteger la libertad personal y garantizar que nadie sea privado de ella arbitraria o ilegalmente. Sin embargo, existe una creciente preocupación en la sociedad y en la comunidad jurídica por el posible mal uso de este recurso. Se ha observado diferentes casos donde se ha utilizado el habeas corpus con fines inapropiados, como retrasar juicios o usarlo como una estrategia para evadir responsabilidades legales.
Palabras clave: Hábeas Corpus, derecho constitucional, garantías jurisdiccionales.
Keyword: Habeas Corpus, constitutional law, jurisdictional guarantees.
Texte intégral: Texto completo (Ver PDF)