Logic teaching in the 21st century



Título del documento: Logic teaching in the 21st century
Revue: Quadripartita ratio
Base de datos: CLASE
Número de sistema: 000466501
ISSN: 2448-6485
Autores: 1
Instituciones: 1University at Buffalo, Buffalo, Nueva York. Estados Unidos de América
Año:
Periodo: Ene-Jun
Número: 1
Paginación: 2-31
País: México
Idioma: Inglés
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico
Resumen en español El profesor ya no se siente impedido de hacer uso de ejemplos de la aritmética y el álgebra, temiendo estar adoctrinando a los estudiantes con la idea de que toda verdad matemática es una tautología y que toda falsedad matemática es una contradicción. Un desarrollo positivo más es la separación de las leyes de la lógica y de las llamadas verdades ló- gicas, esto es las tautologías. Actualmente podemos enseñar la independencia lógica de las leyes de tercero excluso y no contradicción sin temer que los estudiantes hayan sido adoctrinados con la idea de que toda ley de la lógica es una tautología y que toda falsedad lógica es una contradicción. Esta separación permite al profesor de lógica aplicar la lógica en la clarificación de las leyes de la lógica. Este texto explora los puntos mencionados, los cuales aplican por igual en cursos de primero, segundo y tercer nivel, esto es “pensamiento crítico”, “lógica deductiva” y “lógica simbólica”
Resumen en inglés Today we are much better equipped to let the facts reveal themselves to us instead of blinding ourselves to them or stubbornly trying to force them into preconceived molds. We no longer embarrass ourselves in front of our students, for example, by insisting that “Some Xs are Y” means the same as “Some X is Y”, and lamely adding “for purposes of logic” whenever there is pushback. Logic teaching in this century can exploit the new spirit of objectivity, humility, clarity, obser- vationalism, contextualism, tolerance, and pluralism. Accordingly, logic teaching in this century can hasten the decline or at least slow the growth of the recurring spirit of subjectivity, intolerance, obfuscation, and relativism. Besides the new spirit there have been quiet developments in logic and its history and phi- losophy that could radically improve logic teaching. One rather conspicuous example is that the process of refining logical terminology has been productive. Future logic students will no longer be burdened by obscure terminology and they will be able to read, think, talk, and write about logic in a more careful and more rewarding manner. Closely related is increased use and study of variable-enhanced natural language as in “Every proposition x that implies some proposition y that is false also implies some proposition z that is true”. Another welcome development is the culmination of the slow demise of logicism. No longer is the teacher blocked from using examples from arithmetic and algebra fearing that the students had been indoctrinated into thinking that every mathematical truth was a tautology and that every mathematical falsehood was a contradiction
Disciplinas: Educación,
Filosofía
Palabras clave: Pedagogía,
Lógica,
Didáctica,
Enseñanza,
Lógica deductiva,
Pensamiento crítico,
Enseñanza de la filosofía
Texte intégral: Texto completo (Ver HTML)