Revista: | Perseitas |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000576414 |
ISSN: | 2346-1780 |
Autores: | Arango Lopera, Carlos Andrés1 |
Instituciones: | 1Universidad de Medellín, Facultad de Comunicación, Medellín, Antioquia. Colombia |
Año: | 2022 |
Volumen: | 10 |
Número: | s/n |
Paginación: | 399-430 |
País: | Colombia |
Idioma: | Español |
Tipo de documento: | Artículo |
Resumen en inglés | At least until the 18th century, the task of thinking music was primarily the philosophy of music, a field that collects a tradition with centuries of secondlevel reflection on the musical. From there were prefigured ideas, values and categories that proved decisive for the advance, not only of the theoretical corpus (from which specialized fields such as musicology and musical esthetics derived), but of the musical art itself. However, since the mid-last century, new comprehensive frameworks have emerged, sprouted by the need to host other musical treasures that had been discarded in tradition, such as massive popular music. Thus, the entry into the present century leaves a lot of works that, from esthetics, anthropology and sociology, seek to understand other music and other phenomena that in the rational and formalistic traditions of the philosophyof music had not been addressed. We talk about moving around some old themes of music philosophy that are modulated in these areas. The text presents a reflection on the literature on these movements, in which 107 texts were considered, identified with the search criteria "philosophy music" and "music philosophy" in the EBSCO and JSTOR databases since 2000. The work aims to approach some of those ideas which, appearing in emerging fields, are, in any case, reflections on the condition of music, that is, philosophical reflections on music. |
Resumen en español | Tradicionalmente, la tarea de pensar la música correspondía a la filosofía de la música, campo que recoge una tradición de siglos reflexión de segundo nivel sobre lo musical. Desde allí se prefiguraron ideas, valores y categorías que resultaron decisivos para el avance, no solo del corpus teórico (del cual derivaron campos especializados como la musicología y la estética musical), sino del arte musical mismo. Sin embargo, desde mediados del siglo pasado han emergido nuevos marcos comprensivos, germinados por la necesidad de acoger otras tesituras musicales que en la tradición se habían descartado, como es el caso de la música popular masiva. Así, la entrada al presente siglo deja una gran cantidad de trabajos que desde la estética, la antropología y la sociología procuran entender otras músicas y otros fenómenos que en la tradición de la filosofía de la música no habían sido atendidos. Es texto presenta una revisión de literatura sobre esos desplazamiento, en la cual se consideraron 107 textos. El trabajo pretende acercarse a algunas de esas ideas que, figurando en tradiciones emergentes, son —en todo caso— reflexiones sobre la condición de la música, es decir, reflexiones filosóficas sobre la música. |
Disciplinas: | Filosofía |
Palabras clave: | Estética |
Keyword: | Aesthetics |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |